Hotelgigant fortsætter med at snyde dig

Hele landet: Direktør lover bod og bedring, alt imens han fortsætter svindlen. Nu vil Forbrugerombudsmanden bede EU gribe ind.

Hotels.com bliver ved med at bryde dansk lov. Og bliver ved med at fuppe dig.

For 10 dage siden kunne Nyhedsbureauet Newspaq afsløre, at den verdensomspændende hotelbookingkæde, Hotels.com, ser stort på dansk lovgivning og snyder deres danske kunder med ulovlige momstillæg.

Da Newspaq konfronterede Hotels.com’s europæiske direktør, Nigel Pocklington, lovede han bod og bedring med det samme og undskyldte med særdeles store bogstaver.

Der er dog ikke sket det mindste siden Nigel Pocklingtons løfte, og det frustrerer den danske brancheorganisation for hoteller og restaurationer, Horesta.

– Jeg er blevet for gammel til at blive skuffet, men jeg synes, det er kedeligt og også betænkeligt, at de ikke reagerer. Og jeg kan tilføje, at Horesta også har skrevet til dem og påpeget, at det er ulovligt i henhold til dansk lovgivning. Vi har bedt dem om at få rettet, men de har ikke gjort noget ved sagen, siger formand for Horesta, Jens Zimmer Christensen, til Nyhedsbureauet Newspaq.

Metoderne er værdige til sammenligning med luftens gebyrgribbe, Ryanair. Ved bestilling på Hotels.com’s hjemmeside bliver prisen for et værelse ganske diskret forhøjet med 25 %, lige inden man skal indtaste sine kreditkortoplysninger. Det sker på den sidste bestillingsside, men uden anden advarsel end et lille skilt med ‘skatter og afgifter.’ Ulovligt.

Tricket tages kun i anvendelse, når der er tale om bestilling af værelse på et danskejet hotel i Danmark; ønsker man logi hos én af de store internationale kæder som Radisson, Scandic eller Hilton, bliver man ikke skattesnydt.

Udover at Hotels.com bryder loven, samt snyder sine kunder, ærgrer det også Jens Zimmer Christensen, at de gør forskel på hotellerne.

– Det giver konkurrenceforvridning, og gør det misvisende. Priserne bliver ikke sammenlignelige, og det fremstår som om, at vi danske hoteller forsøge at snyde vores gæster. Det er sgu ikke godt, slår Jens Zimmer Christensen fast.

Desværre er det ikke lige sådan at stoppe Hotels.com snedige tricks. For deres hjemmeside er registreret i USA, og så kan de omgå dansk lovgivning uden at blive straffet. Men formodentlig kun lidt endnu.

– I lyset af blandt andet denne sag har jeg opfordret EU-Kommissionen til at arbejde hurtigere for bedre at sikre, at vi kan gribe ind og straffe de virksomheder, der vildleder danske forbrugere med ulovlig markedsføring på hjemmesider, der er registreret i USA, lyder det fra forbrugerombudsmand, Henrik Øe.

Newspaq har kæmpet hele dagen for at få en kommentar fra Hotels.com om, hvorfor de fortsat overtræder lovgivningen, når de for 10 dage siden lovede at stoppe med det. Desværre vil Hotels.com ikke udtale sig denne gang, men i en e-mail skriver den europæiske direktør Nigel Pocklington:

– Vi er aktivt i gang med at undersøge sagen, og vi tager vores forpligtelser meget alvorligt. Han har dog ingen kommentar til, hvornår de begynder at tage dansk lovgivning alvorligt.

Læs også: Hoteller snyder dig med momsfinte (26.11.2009)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.