Gedser: Rederiet gør klar til gravemaskiner, superfærger og rekreative områder.
Alle kontrakter er nu underskrevet, og Scandlines¹ omfattende forbedringer i Gedser Havn kan begynde at tage fysisk form. Millioninvesteringerne vil ikke alene skabe vækst og arbejdspladser i Gedser men også skabe bedre sammenhængskraft og nye rekreative områder i byen.
Med de sidste kontrakter i hånden kan Scandlines nu endelig starte gravemaskinerne op på Gedser Havn. Lejeaftalen mellem Scandlines, Banedanmark og DSB omkring de resterende havnearealer er nemlig netop faldet på plads, og ventetiden er nu slut for de anlægsarbejdere, der skal forme fremtidens havn i Gedser.
Udvidelserne på Gedser Havn, der blandt andet består i ny terminalbygning, nyt check-in-område og 16 opmarchbaner, vil gøre rejsen mellem Gedser og Rostock mere effektiv samt forbedre forbindelserne til den østlige korridor, når de nye superfærger indsættes. Havneudvidelserne, som Scandlines har investeret et trecifret millionbeløb i, vil samtidig også flytte trafikken ud af Gedser by og give borgerne et nyt, rekreativt havneområde:
– Med Scandlines’ nye havneområde flytter vi trafikken vestover og væk fra byen. Samtidig omdanner vi de gamle havnearealer til rekreative områder for byens borgere, så her bliver mere fred og ro, og byen kommer til at hænge bedre sammen, siger Susanne Brigitte Kock, kommunikationschef i Scandlines.
John Brædder, borgmester i Guldborgsund, er enig:
– Scandlines’ havneudvidelser går godt i spænd med Helhedsplanen for Guldborgsund Kommune. Havneudvidelserne vil både løfte trafikken mellem Danmark og Tyskland samt give Gedsers borgere en bedre og renere by at bo i, forklarer han.
De nye færger indsættes i 2012 på ruten Gedser-Rostock. Der er plads til ikke mindre end 1.500 personer og 480 biler eller 96 lastbiler på de nye færger, der således fordobler rutens nuværende kapacitet.
Som et led i de omfattende forbedringer er det nødvendigt at inddrage en lille del af kolonihaveområdet omkring havnen i Gedser. Scandlines vil hurtigst muligt tage kontakt til de 5-6 berørte kolonihavelejere for at sikre sig, at de er fuldt orienteret, og at der tages bedst muligt hånd om processen.
Scandlines blev grundlagt i 1998 og er et af Europas største rederier. Scandlines’ kerneforretning består af transport af personer og fragt i trekantsområdet mellem Tyskland, Danmark og Sverige samt på ruterne til de baltiske lande og Finland. Scandlines transporterede i 2010 12,4 millioner passagerer, samt 2,8 millioner personbiler og 800.000 lastbiler og trailere, med det hovedmål for øje at yde en effektiv, pålidelig og konkurrencedygtig transportservice.