22. november 2024

Peugeot Danmark/K. W. Bruun Import A/S i Glostrup betaler en bøde på 150.000 kroner for at give forbrugerne utilstrækkelige kreditoplysninger i strid med markedsføringsloven.

Peugeot Danmark blev i oktober sidste år politianmeldt af Forbrugerombudsmanden. Sagen vedrører Peugeot Danmarks markedsføring af billån til forbrugerne.

I flere annoncer lovede Peugeot Danmark forbrugerne ”Lille rente på 0,95 %* Stor køreglæde”. Men bilimportøren undlod at oplyse forbrugerne om det samlede kreditbeløb og det samlede beløb, der skulle betales tilbage og at oplyse klart, tydeligt og på en fremtrædende måde om ÅOP, løbetiden på lånet, kontantprisen på bilen, udbetalingen samt om debitorrenten var fast eller variabel.

Peugeot Danmark markedsførte også lånet på forsiden af peugeot.dk i november og december 2013 uden på samme side at give de lovpligtige kreditoplysninger. Forbrugerne kunne kun se oplysningerne, hvis de klikkede på et link til undersiden peugeot.dk/lav-rente. Her var oplysningerne placeret nederst. Desuden blev det samlede kreditbeløb ikke oplyst.

Endvidere markedsførte Peugeot Danmark fra marts til juni 2014 billån med 0 kr. i udbetaling på peugeot.dk og med fem forskellige priseksempler. Men oplysningerne om det samlede kreditbeløb, de samlede kreditomkostninger og den samlede tilbagebetaling blev vist meget mindre synligt allernederst på siden.

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:

– Vi har desværre set flere eksempler på bilimportører, der som Peugeot Danmark enten skjuler eller helt udelader vigtige kreditoplysninger, så forbrugerne risikerer at overse dem. Det er i strid med markedsføringsloven og et problem, vi har fokus på. Oplysningerne er vigtige for, at forbrugerne kan sammenligne forskellige lånemuligheder.

Markedsføring af lån til forbrugere
Når en erhvervsdrivende markedsfører lån eller kreditkøb og fx. oplyser renten eller ydelsen, skal reklamen også vise bestemte kreditoplysninger, som står i markedsføringslovens § 14 a.

Kreditoplysningerne skal gives i form af et repræsentativt eksempel og stå klart, tydeligt og på en fremtrædende måde i reklamen, så forbrugerne får øje på oplysningerne, når de ser reklamen.

Desuden skal en kreditformidler i reklamer og i dokumentation henvendt til forbrugere blandt andet oplyse, om vedkommende udelukkende samarbejder med en eller flere kreditgivere.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.