Når Yousees tv-kunder fra starten af 2018 oplever prisstigninger på 10 kroner for grund- og mellempakken og 20 kroner for fuldpakken, er det sjette år i træk, at kunderne må have flere penge op ad lommen. Siden 2009 er tv-pakkerne steget med 30 procent, skriver Søndagsavisen.
De årligt tilbagevendende stigninger skaber stor frustration. Godt hver anden tv-kunde svarer, at de tilbagevendende prisstigninger irriterer dem, mens hver tredje føler sig magtesløs. Kun 16 procent procent har forståelse for stigningerne, viser en YouGov-undersøgelse for Søndagsavisen.
– Jeg ved godt, at der går et suk gennem mange kunder, når de bliver informeret om, at deres tv-pakker stiger igen. Det er fuldt forståeligt. Vi prøver oprigtigt at stoppe de her prisstigninger ved forhandlingsbordet, men når rettighederne stiger i pris, stiger prisen også for kunderne, siger Jacob Mortensen, direktør for YouSee Tv, til Søndagsavisen.
Prisstigningerne er kommet, i takt med at stadig flere kunder de seneste år har nedgraderet eller opsagt deres tv-pakke. Dermed er der opstået en spiral, hvor priserne stiger, mens kunderne forsvinder.
– Yousee vil tabe kunder uanset hvad på grund af konkurrence fra streamingtjenesterne. Man sætter priserne op for at kompensere for det tab. Lige nu har de fundet en balance, hvor et vist kundetab er acceptabelt, så længe de tilbageværende lægger flere penge, siger Morten Imsgard, analytiker for Sydbank.
En del af de frustrerede tv-kunder overvejer at reagere på den seneste prisstigning. 20 procent overvejer at nedgradere tv-pakken, 16 procent overvejer at skifte udbyder og yderligere 16 procent overvejer helt at droppe tv-pakken, viser YouGov-analysen.