23. november 2024

Københavns Kommunes storstilede cykel-chip-projekt har resulteret i blot to fundne cykler. Foto: Paul Burani (CC BY-SA 2.0).
Københavns Kommunes storstilede cykel-chip-projekt har resulteret i blot to fundne cykler. Foto: Paul Burani (CC BY-SA 2.0).

København: Københavns Kommunes storstilede projekt med cykelchips har genforenet to cyklister med deres stjålne cykler. 5.300 chips installeret.

Tusindvis af københavnerne oplever, at cyklen ikke står, hvor de sidst satte den. For det vurderes, at der stjæles 18.000 cykler hvert år i hovedstaden.

Men Københavns Kommune har i et pilotprojekt installeret 5.300 cykelchips, som man håber giver cykeltyvene baghjul.

Med chippen installeret, kan byens parkeringsvagter spore, hvor cyklerne er, og det har to frarøvede københavnere haft glæde af. Kommunen har nemlig genforenet dem med deres stjålne cykel, men det har været en dyr fornøjelse.

Prisen for projektet løber nemlig op i 3,2 millioner kroner – det giver en pris på 1,6 millioner kroner per genfunden cykel.

– Der er i alt fundet to cykler, og vi skal nu til at evaluere på projektet for at se, om det skal fortsætte, eller om der er noget, der skal følges op på, siger projetansvarlig Marie Kåstrup.

Det vurderes, at der findes cirka en million cykler i hovedstaden, og det er faktisk lykkedes byens parkeringsvagter at spore 250 ud af de 5.300 cykler med chips. Cyklerne har dog været hos deres ejermænd, men en del af kommunens forsøg gik ud på at se, hvor mange af cyklerne de kunne finde igen, efter de var blevet udstyret med chip.

– Det er en succes, at vi har fundet så mange cykler, når man ser på, hvor mange cykler der er i byen, siger Marie Kåstrup, der har haft ansvaret for projektet siden 2010.

Cykelprojektet ligger under Teknik- og Miljøudvalget, men ifølge borgmester Bo Asmus Kjeldgaards (SF) pressechef har han ingen kommentarer til om projektet har været en succes.

Udvalgets socialdemokratiske islæt Lars Weiss er dog mere åbenmundet.

– Hvis man kun har fundet to cykler, så må det betegnes som en dundrende fiasko. Jeg synes bestemt ikke, at det projekt bør fortsætte, der er mange andre gode formål at bruge pengene på, siger han.

Og også Lars Berg Dueholm, der er medlem af borgerrepræsentationen for Liberal Alliance, mener, at projektet bør sendes til skrot.

– Det er ganske simpelt et fantasiprojekt fra Ritt Bjerregaard (tidligere overborgmester, red) og Klaus Bondam (tidligere integrationsborgmester, red), der kun har haft et formål og det er at få presseomtale, siger han.

Pengene kunne være brugt på mere presserende opgaver i kommunen end cykler.

– Der har været mangel på vejsalt og de 3,2 millioner kroner kunne være brugt til glæde for byens bilister og cyklister, så de nemmere kunne komme rundt, mener Lars Berg Dueholm, der blev valgt ind for Venstre, men siden er skiftet til Liberal Alliance.

Kommunen lægger nu op til en workshop, hvor projektet bliver endevendt. Først herefter melder kommunen officielt ud, om man mener, at projektet har været en succes.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.