Hellerup: I forbindelse med sommerens store sporarbejde mellem Svanemøllen og Hillerød udskifter Banedanmark to stålbroer over Hellerupvej. Broerne stammer tilbage fra 1907 – fra den tid, hvor der kørte damptog, og hvor brokonstruktioner var nittet sammen, fordi man endnu ikke var begyndt at anvende svejsning.
Det er de broer, der bærer spor 3 og 4, der skal skiftes ud. Broerne under de to kystbanespor samt spor 5 og 6 er blevet udskiftet tidligere. De nye broers forventede levetid er 125 år.
Arbejdet med at demontere de tog gamle broer gik igang i går. Montage af de nye broer vil efter planen ske den 16. og 17. juli.
110 tons tunge broer på “rulleskøjter”
For at nedbringe broernes vægt til 110 tons før demontagen hugges der først noget af betonen på broernes underside. Herefter opstilles der 4 meget store hydrauliske donkrafte på Hellerupvej, som skal hæve broerne ca. 1,5 meter.
På broernes undersider bliver der påmonteret nogle små jernbanehjul – en slags rulleskøjter – så de 40 meter lange broer kan trækkes væk på skinnerne. Broerne løftes af skinnerne igen ved Troljevej lige nord for Hellerupvej, hvor de skæres i mindre stykker og køres væk.
– Metoden med at køre broerne af sted på hjul via skinnerne er lidt usædvanlig. Den er valgt, fordi der på grund af de øvrige spor over Hellerupvej ikke er plads til, at vi kan løfte broerne af. Derfor måtte vi finde en anden metode, fortæller Paul Stig Andersen, Banedanmarks fg. projektleder for broarbejderne på Nordbanen.
Klargøring til nye broer
Efter demontagen af de gamle broer skal brovederlaget – dvs. den “betonhylde” som broerne ligger på – samt broens kampestensvægge renoveres. Herefter er der klar til, at de nye broer kan blive monteret.
De to nye stålbroer ligner – bortset fra nitterne – de oprindelige broer og vejer ca. 100 tons pr. stk. Broerne er produceret i Polen og ankommer med blokvogn til Troljevej, hvor en stor mobilkran vil løfte dem over på “rulleskøjterne”. Herefter trækkes broerne via skinnerne én ad gangen hen til hullet over Hellerupvej, hvor de store donkrafte står klar til at modtage broerne og sænke dem ned på plads.
Hellerupvej er spærret ved broen
Både under det forberedende arbejde, mens de gamle broer tages ned, og når de nye skal sættes på plads, er det nødvendigt at spærre Hellerupvej for al trafik ved broen – dvs. også for cyklister og gående.
Hellerupvej har derfor været spærret for trafik ved jernbanebroerne siden den 15. juni. Fra onsdag den 21. juli vil Hellerupvej atter være åben for passage.