En ny landsdækkende undersøgelse viser, at en betydelig andel af de kommunale børnehaver i Danmark ikke lever op til ønsket kvalitet i det pædagogiske læringsmiljø. Kun 9 procent vurderes at have et læringsmiljø af “god” kvalitet, mens 28 procent betegnes som “utilstrækkelige”.
Undersøgelsen, der er gennemført af VIVE og EVA for Børne- og Undervisningsministeriet, bygger på observationer i 100 daginstitutioner fordelt på 56 kommuner. Formålet har været at få et overblik over kvaliteten i læringsmiljøet for børn i alderen 3-5 år.
Resultaterne afslører store forskelle mellem institutionerne og endda mellem stuer i samme børnehave. 63 procent af institutionerne vurderes til at have et pædagogisk læringsmiljø af “tilstrækkelig” kvalitet.
Børnehaverne klarer sig generelt bedre i kategorien ”Fysiske omgivelser” end i områderne ”Leg og aktiviteter” samt ”Relationer”.
Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye betegner undersøgelsens resultater som utilfredsstillende:
– Kvaliteten i børnehaverne er ikke god nok. Det burde vi have prioriteret for mange år siden. Jeg kommer til at følge kvaliteten tæt, og næste gang skal resultatet være markant bedre, udtaler han.
Også KL’s Børne- og Undervisningsudvalg understreger behovet for handling. Udvalgsformand Christina Krzyrosiak Hansen fremhæver nødvendigheden af både lokale og nationale indsatser:
– Vi skal sikre ordentlige rammer og opkvalificere medarbejdernes faglighed. Vi sætter en særlig indsats i gang over for institutioner og kommuner med størst udfordringer, siger hun.
Undersøgelsen er en del af aftalerne om kommunernes økonomi for 2022 og 2023 og danner grundlag for flere nye initiativer. Blandt disse er opkvalificeringspuljer, sociale normeringer, en ny pædagoguddannelse, forbedret pædagogisk assistentuddannelse og historisk lønløft. Derudover er minimumsnormeringer blevet lovpligtige fra 2024 for kommunale institutioner og fra 2025 for private.
Som led i en målrettet indsats er kommunerne desuden inviteret til at deltage i tværkommunale udviklingsgrupper, der skal understøtte kvalitetsforbedringer i dagtilbud med særlige udfordringer.
:NB: