26. april 2024

Lejre: Kommunalbestyrelsen besluttede mandag aften at godkende direktionens forslag til ny ledelsesstruktur og organisation i Lejre Kommune.

– Det betyder, at vi nu kan gå i gang med at gøre visionerne til virkelighed, siger borgmester Mette Touborg.

Lejre Kommune skal fremover styres som en koncern, hvor de tidligere direktørområder afløses af i alt 11 centre: Otte fagcentre og tre tværgående centre.

En koncerndirektion på tre direktører skal stå i spidsen for kommunen sammen med de 11 centerchefer i den samlede koncernledelse. Alt sammen med det formål, at løse fremtidens opgaver bedre og mere effektivt til gavn for borgerne.

Rustet til fremtidens udfordringer
– For mig er der ingen tvivl om, at vi gør det rigtige ved at ændre Lejre Kommunes ledelsesstruktur og organisering. Vores nuværende organisation er skabt som en del af Kommunalreformen, og den passede til de behov, vi havde dengang.

I dag har vi en anden situation og nogle andre behov for opgaveløsning, og derfor er det naturligt, at vi skaber de rette organisatoriske rammer for at være klar til fremtidens udfordringer.

Verden står ikke stille, og det skal vi heller ikke, siger borgmester Mette Touborg.

Det handler om ledelse
Med den nye organisering af Lejre Kommune følger også et ønske om at gøre plads til bedre ledelse overalt i organisationen.

– Uanset om man er gruppeleder for et lille team eller man er chef for en større afdeling, så er ledelse en selvstændig disciplin.

Med den nye ledelsesstruktur og organisation vil vi gerne sætte fokus på ledelse som fag, og vi vil gerne skabe nogle rammer, der giver lederne et mere entydigt ledelsesansvar for både drift og udvikling, siger borgmester Mette Touborg.

Chefer på plads inden sommerferien
Det næste skridt i det store forandringsprojekt er at definere i detaljer, hvilke opgaver og hvilke medarbejdere, som skal høre til de nye centre.

Dette skal de nye centerchefer være med til at specificere, og derfor er det vigtigt at få centercheferne på plads så hurtigt som muligt.

– Vi arbejder ud fra en ambitiøs tidsplan for at minimere den tid der går, inden vi får sat navne på de nye chefer. Det sker ikke mindst af hensyn til de ansatte vi har – både medarbejdere og ledere – som gerne vil have en hurtig afklaring af deres fremtidige situation, fortæller borgmester Mette Touborg.

Den fysiske flytning af medarbejdere og inventar forventes at ske i efteråret, hvor Lejre Kommunes administration skal samles på to rådhuse frem for de nuværende tre.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.