26. april 2024

Tivoli byder på falige dage, hvor eleverne løser naturfaglige opgaver. Foto: Tivoli.
Tivoli byder på falige dage, hvor eleverne løser naturfaglige opgaver. Foto: Tivoli.

København: Efter succes med fysik, klima- og energidage, som i de seneste to år har trukket 25.000 skoleelever og gymnasiaster ind i Haven, fortsætter Tivoli i 2011 med at tilbyde Faglige Dage med afsæt i de naturvidenskabelige fag.

Det er blevet muligt efter, at Tivoli igen i år har indgået en aftale med DONG Energy, som udover et økonomisk bidrag også bidrager med den nyeste viden, der tager afsæt i Havens forlystelser. Der lægges ud med Natur/teknikdage til maj for skolernes mellemtrin. De store klasser og gymnasier tager fat på hver deres opgaver til september, hvor overskriften bliver fysik – alt sammen ved hjælp af forsøg og interaktive opgaver.

Undervisningsminister Tina Nedergaard hilser initiativet velkommen:

– Danmark har brug for flere, der interesserer sig for fysik, kemi og andre naturvidenskabelige fag. Vi har blandt andet brug for unge, der vil uddanne sig til ingeniører, bioteknikere og læger. Gode oplevelser med naturvidenskab kan motivere eleverne til at lære mere. De Faglige Dage i Tivoli er et initiativ, der på en sjov måde kan være med til skærpe elevernes interesse for naturvidenskab, siger Tina Nedergaard, der har sagt ja til at komme og officielt åbne de Faglige Dage den 9 maj.

– Aftalen med Tivoli er et godt eksempel på, hvordan vi kan bruge vores samarbejde til at udbrede viden om energi på en interessant måde. Det er vigtigt at vække de unges interesse for naturvidenskaben fra en tidlig alder, for der bliver brug for dygtige og engagerede medarbejdere indenfor energiområdet i fremtiden, siger Allan Schefte, Markedsdirektør for DONG Energy Sales i Danmark og Sverige.

Natur/teknik med afsæt i sanserne for 4. – 6. klasse
Hvordan påvirkes tyngdekraften i Rutschebanen, når man har bind for øjnene og har propper i ørerne, eller hvordan mærker man, det går opad i Ballongyngen, når man ikke kan se? Det og meget andet skal 4. – 6. klassetrin måle og gøre rede for, når de alle hverdage fra d. 9. maj til 19. maj bl.a. også skal løse opgaver i forbindelse med Pantomimeteatret og registrere eventyr ombord i forlystelsen Den flyvende Kuffert.

De ældste elever får chancen
Som noget nyt imødekommer Tivoli et ønske om at tilbyde fysikstartsprogram for 7. – 10. klasser, hvor bl.a. måling af fiskenes hastighed og wattforsøg i forlystelserne skal give eleverne en basisviden om fysik. Det sker i perioden d. 5. september til d. 23. september. Her får de store klasser i folkeskolen iført pulsur svar på, hvad der sker med deres puls på vej ned fra det 63 meter høje Gyldne Tårn eller om de altid vejer det samme i Ballongyngen, når den er i fart.

Gymnasier og trigonometriske målinger
Hvor meget energi bruges der til Rutschebanen? Kan højden på Himmelskibet måles med en mobiltelefon og hvad er farten, når man vender på hoved i Dæmonen? Som noget nyt kan gymnasieeleverne deltage i et naturvidenskabeligt grundforløbsprogram, som har været efterlyst blandt gymnasielærere. De studerende gennemgår et naturvidenskabeligt grundforløbsprogram, hvor Havens vildeste forlystelser indgår i bl.a. trigonometriske målinger. Det og meget mere skal de unge finde svar på alle hverdage fra d. 5. september til d. 23. september.

Læring på flere niveauer
Under de naturvidenskabelige dage skal skoleeleverne og gymnasiasterne på hvert deres niveau udføre forsøg og målinger i forlystelserne, hvorefter opgaverne efterbehandles i klasselokalerne. DTU bidrager også med et Science Show for de store klasser såvel gymnasierne.

Alle opgaverne er blevet til i tæt samarbejde med Metropol, Danmarks Tekniske Universitet (DTU) og DONG Energy, samt kvalificerede faglærere inden for fysik og natur/teknik. Opgaverne lever op til Fælles Mål for folkeskolerne samt gymnasiernes læreplaner.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.