22. november 2024

elektronik webshoppen yasmina-elektronik.dk fik frataget e-mærket efter blot 42 dage. Screenshot.

elektronik webshoppen yasmina-elektronik.dk fik frataget e-mærket efter blot 42 dage. Screenshot.
Helsingør: Kun 42 dage efter at have fået E-mærmet, blev Yasmina-elektronik.dk frataget mærket igen.

– Vi har aldrig oplevet noget lignende i e-mærkets historie”, siger chefjurist hos e-mærket, Caroline Appleyard.

Allerede 10 dage efter at Yasmina-elektronik.dk fik udstedt sit e-mærke, begyndte de første forbrugerhenvendelser at tikke ind hos e-mærket.

– Vores Forbruger Hotline bugnede med henvendelser fra fortvivlede forbrugere, der ikke havde modtaget deres varer inden for den angivne leveringstid og heller ikke kunne komme i kontakt med netbutikken, fortæller chefjurist Caroline Appleyard.

Omgående tog e-mærket kontakt til Yasmina-elektronik.dk, men end ikke e-mærkets jurister kunne i flere uger komme i kontakt med netbutikken. Telefonen blev ikke taget, og mails blev ikke besvaret.

– Kommunikation med dine kunder er af afgørende betydning, når du driver netbutik. Derfor er god kommunikation et af de områder, vi hos e-mærket vægter særdeles højt blandt vores medlemmer. Men når vi som mærkningsordning heller ikke kan få hul igennem til medlemmet, er der jo virkelig noget galt. Det har vi nu taget konsekvensen af og frataget Yasmina-elektronik.dk deres e-mærke, siger Caroline Appleyard.

For at blive e-mærket skal en netbutik følge e-mærkets særlige retningslinjer for god e-handel samt gældende dansk lovgivning, der primært indbefatter forbrugeraftaleloven, markedsføringsloven, e-handelsloven, købeloven, persondataloven og aftaleloven.

– Èn ting er, at netbutikken på papiret følger dansk lovgivning og e-mærkets særlige retningslinjer, når vi godkender den. Men der skal naturligvis være overensstemmelse mellem det, man skriver på sin netbutik og det, man gør i praksis. Og det har vist sig ikke at være tilfældet i denne her sag, fastslår Caroline Appleyard.

Vil hellere hjælpe end at fratage
Det er ikke sket før i e-mærkets historie, at et medlem er blevet frataget sit e-mærke efter blot 42 dage. Og det ærgrer også chefjuristen, at det skal ende med det:

– Vi vil hellere hjælpe netbutikken til at blive bedre end at straffe den med en fratagelse. For en fratagelse hjælper dem jo ikke til at blive bedre og efterfølgende kan flere forbrugere få dårlige oplevelser med netbutikken. Men vi kan ikke stille mere op. Derfor opfordrer vi forbrugere til at holde sig fra Yasmina-elektronik.dk, siger Caroline Appleyard.

Kunderne er sikret hjælp
e-mærkets jurister sidder klar til at hjælpe de kunder, der har handlet hos Yasmina-elektronik.dk og som måtte have behov for hjælp. Er det tilfældet, så kontakt e-mærkets Forbruger Hotline på telefon 44 85 85 90 (alle hverdage ml. 9-15).

Siden eksisterer endnu
Yasmina-elektronik.dk’s side med netshop eksisterer endnu, men da Netavisen Sjælland ledte efter firma adresse og telefonnumre, ledte vi forgæves. Kun en e-mail adresse var skrevet på siden. Men af registret hos DK Hostmaster, som styrer de danske domæner, fremgår det, at domænet Yasmina-elektronik.dk ejes af Yasmina Elektronik ApS, som hører hjemme på Stjernegade 17 i Helsingør.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.