Hele landet: Brunt ris, groft brød og mørkt pasta er ikke længere sjældne varer i indkøbskurven.
Fuldkornsprodukter fylder efterhånden mere og mere i de danske supermarkeder. Siden fuldkornsmærket blev introduceret i januar i år, er salget af fuldkornsprodukter steget eksplosivt. Et eksempel er Hattings Håndværker Fuldkorn, hvor salget, siden lanceringen i januar er syvdoblet.
– Det er en kæmpe succes for os. Vi rammer ned i et hul i produkter, der ikke har været på markedet før. Vi har tre fuldkornsprodukter i dag, som udgør 39 procent af den omsætning, vi har på Hatting,” siger Pernille Fischer Bodal, som er marketingchef i Lantmännen Unibake, der laver Schulstad Bake-off, Paaskebrød og Hatting.
Danskerne bør spise meget mere fuldkorn, end vi gør i dag. Det fastslog en undersøgelse fra DTU Fødevareinstituttet tilbage i maj 2008, som anbefalede, at danskerne skal spise mindst 75 gram fuldkorn om dagen.
Derfor lancerede Fødevarestyrelsen sammen med en lang række private virksomheder og sundhedsorganisationer i januar kampagnen ‘Vælg fuldkorn først’, som i højere grad skulle få danskerne til at hive brunt pasta og groft brød ned i indkøbskurven i stedet for de traditionelle hvide produkter.
Og kampagnen har givet bonus. Hos Coop har de siden introduktionen af fuldkornsmærket også oplevet en stor interesse for det populære kornprodukt.
– Vi oplever en generel stigning i grove produkter. Vi har en typisk stigning i de mørke ting og et fald i de lyse ting. Fuldkorn er det nye ‘seks om dagen’, siger Lars Rasmussen, gruppechef for brød og mejeri i Coop, og fortsætter:
– Når vi bliver præsenteret for nye varer nu, er det hovedsageligt grove produkter. Jeg kan faktisk ikke komme i tanke om en nyhed, som jeg er blevet præsenteret for de sidste seks måneder, som ikke har været et grovprodukt, eller som ikke har indeholdt fuldkorn.
Og vi har ikke set toppen af isbjerget endnu. Både hos Coop og hos Lantmännen Unibake melder de om store forventninger og planer for fremtiden.
– Jeg tror helt sikkert, der er flere varer med fuldkorn om et år, og de vil også fylde mere – både i plads, og i den omsætning der er, siger Lars Rasmussen.
Hos Lantmännen Unibake lancerer de til januar to nye produkter med base i fuldkorn, og der er samtidig forskellige fastfood-brød på vej med fuldkorn i.
Nye tal fra fuldkorn.dk viser, at 35 procent af danskerne i 2009 synes, det er godt eller meget godt, at fuldkornsprodukter som brød, pasta og morgenmad, skal indeholde mest muligt fuldkorn, så længe det smager godt.