København: Den netop offentliggjorte PISA-København-undersøgelse viser, at de københavnske skolebørn er blevet dårligere læsere. Undervisningsministeren er rystet over svigtet af elever og forældre.
46 procent af 2. generationsindvandrere forlader den københavnske folkeskole som funktionelle analfabeter. På landsplan er tallet 32 procent og faldende. Det er blot et af de tal, der nu får undervisningsminister Troels Lund Poulsen til at kræve handling af Københavns Kommunes ansvarlige politikere.
– Siden den seneste PISA-København-undersøgelse i 2007, der også var komplet uacceptabel, har jeg gang på gang hørt de socialdemokratiske borgmestre i København understrege, at der var taget hånd om problemet. Nu kan jeg konstatere, at det er gået stik modsat. Samlet set er de københavnske elever blevet dårligere læsere. Det er et alvorligt svigt af elever og forældre, og derfor vil jeg nu kalde børne- og ungdomsborgmester Anne Vang og overborgmester Frank Jensen til et møde, hvor jeg vil fastholde dem på, at der skal ske markante løft af fagligheden, siger Troels Lund Poulsen.
Undervisningsministeren har netop lanceret en national handlingsplan for styrkelse af de tosprogede elevers faglighed. Den indeholder initiativer som et forpligtende samarbejde mellem ministeriet og udvalgte skoler, en årlig national analyse af de tosprogedes faglighed og et styrket statsligt tilsyn med kvaliteten i skolerne.
– Det er meget sigende for Københavns Kommunes problemer, at halvdelen af de 14 skoler, som ministeriet har udvalgt til særlige samarbejdsaftaler, er københavnske skoler. Samtidig rangerer Københavns Kommune blandt de fem dårligst placerede kommuner, når det gælder andelen af 9.-klasse-elever, som får en ungdomsuddannelse. Politikerne i København har desværre vist sig ikke at være deres opgave voksen, så nu skal de have hjælp, før vi risikerer at tabe en hel generation på gulvet, siger Troels Lund Poulsen.