Det nye Digital Post fra offentlige myndigheder, som var planlagt til at gå i luften den 30. november, udsættes til første kvartal 2022. Indtil da vil borgere og virksomheder fortsat modtage Digital Post fra det offentlige i e-Boks, på borger.dk og Virk, som de plejer.
Det oplyser Digitaliseringsstyrelsen.
Løsningen var ellers klar til at gå i luften, men Digitaliseringsstyrelsen har vurderet, at det er mest hensigtsmæssigt at udskyde lanceringen, fordi der fra regionernes side er rejst bekymring om ibrugtagning af det nye system i en tid, hvor sundhedsvæsnet i forvejen er presset og hvor det er afgørende at lvering af digital post er stabil og pålidelig for at kunne sende Corona relateret digital post ud til borgerne.
Digital Post består ikke bare af den centrale postkasse (selve Digital Post-løsningen) men også af alle de systemer, som bruges til at sende post til og fra postkassen. Derfor er der tale om adskillige tusinde integrationer, der skal sættes op i tillæg til de integrationer, der skal finde sted fra de platforme, hvor borgere og virksomheder læser deres post.
-Som ansvarlig myndighed for landets kritiske it-infrastruktur er det vigtigt for os ikke at skabe usikkerhed hos myndighederne. Vi befinder os i øjeblikket i en tid, hvor sundhedsvæsenet er under pres, og kommunikation fra offentlige myndigheder om fx vaccineindkaldelser er helt kritisk for vores samfund. Det stiller øgede krav til driftsstabiliteten ved en løsning som Digital Post. Derfor må vi desværre med kort varsel meddele, at vi har besluttet at udsætte lanceringen, siger Adam Lebech, Vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen.
Der skal nu lægges en detaljeret plan for, hvornår løsningen lanceres. Det forventes at blive meldt ud i løbet af december.
:NB: