23. november 2024

Hovedstadsområdet: Regeringen og forligsparterne har med trafikaftalen afsat midler til bl.a. busfremkommelighed i hovedstadsområdet, analyse af letbaner og BRT i Storkøbenhavn samt andre initiativer, som samlet set gavner den kollektive trafik i hele landet. Trafikselskabet Movia tager positiv imod den samlede trafikaftale.

– Der er en række projekter i pakken, som vil være en styrkelse af den samlede kollektive trafik – ikke mindst i hovedstadsområdet. Det afgørende i den forbindelse er, at det er en bred styrkelse af det samlede kollektive net. Jeg synes derfor, at det er en god aftale for hele den kollektive trafik, siger bestyrelsesformand for Movia, Thomas Gyldal Petersen og fortsætter:

– Udredningsprojekterne om letbaner og BRT-løsninger vil belyse, hvordan den kollektive betjening med høj kvalitet, som vi kender fra bl.a. metroen, kan udbredes til større dele af hovedstadsområdet. Udredningen markerer samtidig en opfølgning på en af Trængselskommissionens anbefalinger. Det er derfor et udredningsarbejde, som vi hilser velkomment fra Movias side. Vi ser frem til at deltage i arbejdet med denne planlægning, fordi den vedrører en del af hovedstadsområdet med stort potentiale for en større markedsandel til den kollektive trafik.

Positivt med metrolinje til Sydhavnen
Bestyrelsesformanden mener også det er positivt med den nye metro og forbedring af letbanen:

– Vi ved, at folk er glade for metro og at metro bidrager til at løfte hele det kollektive net. I det lys er det positivt med en metrolinje til Sydhavnen, og Ny Ellebjerg som knudepunkt vil være en styrkelse af det samlede system.

– En forbedring af letbanens linjeføring med flere passagerer er selvfølgelig også positivt, også for letbanens økonomi, siger Thomas Gyldal Petersen og fortsætter:

– 50 mio. kr. til forbedret busfremkommelighed med fokus på hovedstadsområdet med 50 pct. medfinansiering fra ansøgerne er en god nyhed for buspassagererne i hovedstadsområdet. Den tidligere pulje på en milliard til busfremkommelighed fra 2009 satte mange både små og store projekter i gang. Jeg tror, at denne pulje vil kunne få godt afløb i hovedstadsområdet, hvor der er er potentiale for langt flere af denne type forbedringer. Vi ved fra tidligere, at bedre fremkommelighed og kortere rejsetid er noget, der batter, når det gælder om at gøre den kollektive trafik attraktiv.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.