Hele landet: Den ventede storstrejke blandt landets buschauffører sender taxabranchen på ekstraarbejde.
Hvis danskerne kommer til at se langt efter bussen i morgen, så vil taxaerne til gengæld være til at få øje på.
For buschaufførernes utilfredshed med nedskæringer og egenbetaling af EU-kurser er en god forretning for taxachauffører og -vognmænd.
Formand for brancheorganisationen Dansk Taxiråd, der repræsenterer over 4.000 taxier, tror “ikke et øjeblik på”, at taxachaufførerne vil sympatistrejke med deres buskolleger.
– Der er ikke sådan, at vi går og håber på en busstrejke. Men der er ingen hemmelighed, at det er godt at være taxachauffør, når det sker. Sådan plejer det at være, siger John Lindbom, hvis organisation omfatter 90 procent af taxabranchen.
Han vurderer, at der vil køre op til 30 procent flere taxaer, hvis landets buschauffører som ventet af både branche- og tillidsfolk, vælger at nedlægge arbejdet.
Da der i så fald bliver tale om en strejke, der ikke er varslet på forhånd, bliver der ekstra mange penge at tjene for taxabranchen, fordi mange danskere vil stå uden anden mulighed for at komme på arbejde eller på studiet, osv.
– Når vi oplever strejker, der er varslet i længere tid, så helgarderer mange sig og kører enten i bil eller på cykel. Men når det er her og nu, så får vi ekstra travlt, hvis vi er det eneste kollektive trafikmiddel, som folk har til rådighed, siger John Lindbom.
Hos Arriva, der beskæftiger 4.000 chauffører over hele landet, bliver de tiltagende strejkemeldinger taget yderst alvorligt.
– Vi har ikke hørt andet, end at det rammer alle busselskaber og hele branchen. Vi har en dialog med vores samarbejdspartnere om, hvad der kommer til at ske i morgen, men vi håber stadig på, at folk møder på arbejde, siger pressechef Martin Wex.
Men håbet om, at busserne kører i morgen, ser ud til at være lysegrønt. For flere af chaufførernes tillidsrepræsentanter har tilsyneladende opgivet at tale chaufførerne fra at strejke.
– De tillidsfolk, jeg har talt med, siger oprigtigt, at de synes, det er en dårlig ide at strejke. Men det er bestemt ikke ens betydning med, at chaufførerne vælger ikke at gøre det, siger Martin Wex.