Julen 2014 markerer et markant gennembrud for julegavekøb på nettet. Over halvdelen af danskerne køber julegaver på nettet, og syv ud af ti netbutikker har en større omsætning i julen 2014 end året før. Der er sendt 37 % flere julepakker i år end i 2013, viser FDIHs nyeste tjek.
– Vores forudsigelser om en julehandel på nettet på over 2 mia. kr. holder stik, hvilket svarer til, at hver fjerde krone til julegaver lægges i netbutikker. Så det er en rigtig god jul for e-handlen. Flere handler, og en generel stigning i gennemsnitskøbene har givet de danske netbutikker en forrygende, men også meget travl december, siger adm. direktør Annette Falberg, Foreningen for Dansk Internethandel.
3 ud af 10 butikker (29 %) vurderer, at deres julesalg ligger mere end 25 % over salget i 2013, ligesom 4 ud af 10 har øget salget med 6 -24 %, og endelig siger 2 ud af 10, at det er på niveau med 2013. Resten af butikkerne i FDIHs dugfriske undersøgelse i sidste weekend inden jul kan ikke sammenligne, da de enten ikke havde netsalg eller har ændret sortimentet siden sidste år. Kun 2 % svarer, at deres julesalg i år ligger under salget i 2013.
– Vores forudsigelser om en julehandel på nettet på over 2 mia. kr. holder stik, hvilket svarer til, at hver fjerde krone til julegaver lægges i netbutikker. Så det er en rigtig god jul for e-handlen. Flere handler, og en generel stigning i gennemsnitskøbene har givet de danske netbutikker en forrygende, men også meget travl december, siger adm. direktør Annette Falberg, Foreningen for Dansk Internethandel.
Julen er også årets travleste tid for mange netbutikker, så forventningerne har også været skruet op, men alligevel er det de færreste butikker, som er blevet skuffede, snarere tværtimod:
– Næsten halvdelen af netbutikker svarer, at salget i år er over deres budget, og faktisk siger hver femte butik, at deres julesalg er 15 % eller højere end budgettet. Enkelte kommentarer fra undersøgelsen fortæller om en fordobling af omsætningen i forhold til året før, fortæller Annette Falberg.
37 % flere pakker – og flest er leveret direkte på privatadressen
Antallet af pakker i julen steg med 37 % i 2014 i forhold til året før, viser en opgørelse fra EDI-SOFT, der er den førende udbyder af TA (Transport Administrations) systemer i Norden.
De mange pakker har skabt travlhed hos Post Danmark og mange fragtfirmaer, der betjener e-handlen. I modsætning til 2013, hvor de fleste kunder hentede pakker på posthuse, automater og butikker med udlevering (pakkeshops), så er flertallet af pakkerne i år leveret direkte til adressen.
70 % af købene er leveret som pakker omdelt til privatadresser, mens det sidste år var 42 % af pakkerne.
– Vi er rigtigt glade for distributørernes indsats med flere biler på gaderne, stærkere bemanding og hyppigere udbringning. Det giver en win-win-win-situation, hvor både netbutikker, distributionsselskaber og især kunderne oplever de mange muligheder i online handlen, ikke mindst at man kan få sin pakke til tiden – altså før juleaften. Og det er jo i sidste ende det, som det hele drejer sig om, fortæller FDIHs direktør, Annette Falberg.
Det største tryk på e-handlen har ligget fra 1. december og frem til 15. december, hvor sidstnævnte blev den største e-handelsdag. Herefter klinger det langsomt af, inden de sidste kunder lige når julegavekøbene i den sidste weekend 20.-21. december.
Black Friday skød julehandlen i gang
Julehandlen blev for alvor skudt i gang med den amerikansk-inspirerede udsalgsdag ”Black Friday” den 28. november, som efter amerikansk forbillede primært er forbeholdt den fysiske detailhandel. Mange butikker på nettet deltog også i udsalget med forskellige slagtilbud, og de fik fint salg.
EDI-SOFT vurderer, at Black Friday-weekenden stikker helt af i forhold til samme weekend året før. I 2014 blev der sendt næsten dobbelt (+ 97 %) så mange pakker i ”Black Friday-weekenden” som i den tilsvarende weekend i 2013.
Ifølge Dansk E-handelsanalyse har knapt hver 10. dansker i 2014 benyttet sig af ”Black Friday” tilbud på nettet, hvor halvdelen af købene svinger mellem 500-2500 kr. Der er i vid udstrækning (40 % af kunderne) tale om planlagte køb, hvor man er gået efter de gode tilbud. En tredjedel af kunderne er blevet inspireret af de gode tilbud, og betegner deres køb som ”impulskøb”, mens resten siger, at det var en blanding af planlagte og impulsive køb.
E-handlen vokser fortsat stærkt i Danmark
Konklusionen på årets julesalg online er, at den generelle stigning i e-handel over hele året også viser sig tydeligt i julehandlen.
Generelt udgør e-handel op mod 20 % af danskernes forbrug, og i julen ligger det endda over det niveau. Det samlede julesalg på nettet runder 2 mia. kr. i 2014, og dermed går hver fjerde gavekrone til en gave købt på nettet.
FDIH estimerer, at danskerne i 2014 vil bruge 72-74 mia. kr. på nettet inden for de mest almindelige forbrugskategorier, og det er en stigning på 15 % i forhold til 2013, hvor forbruget lå på cirka 63 mia. kr.
Tallene er baseret på en rundspørge blandt FDIHs medlemmer fra fredag den 19. december til mandag den 22. december 2014. Ligeledes indgår resultaterne fra Dansk e-handelsanalyse i december om Black Friday, samt tal fra EDI-SOFT om pakkemængden.