København: Når myndighederne kigger grundigt på et pas i Københavns Lufthavn, bliver én ud af tre indrejsende afvist.
En dråbe i havet. En nål i en høstak.
Over 20 millioner flypassagerer bliver årligt udsat for de omfattende sikkerhedskontroller i Københavns Lufthavn. Men kun 900 af dem får deres pas eller visum grundigt kontrolleret af specialister.
Det, selvom politiets eksperter får bid hver tredje gang, de kontrollerer et rejsedokument.
Det viser nye tal fra politiet i Københavns Lufthavn som Nyhedsbureuaet Newspaq har fået indsigt i.
Opgørelsen får ekspert i indvandring og grænsekontrol op af stolen.
– Set fra sikkerhedsmæssigt synspunkt er det foruroligende, at der bliver taget så mange med falske dokumenter. Men i en globaliseret virkelighed må vi nok erkende, at den 100 procent perfekte grænsekontrol er og bliver en umulighed, lyder det fra Thomas Gammeltoft-Hansen, der er forsker på Dansk Institut for Internationale Studier, DIIS.
Tallene fra lufthavnen afslører samtidig, at ordensmagten har lidt under IOC-, og klimatopmøde.
I 2008 blev 958 dokumenter tjekket. Det tal faldt til 833 i 2009.
Arne Wissing, chef for politiet i Københavns Lufthavn, bider dog mærke i, at man har fanget lige så mange svindlere.
Der blev fanget 325 falske dokumenter sidste år, 335 året inden. Ikke alle falske rejsedokumenter er lig med en svindler. Godt 230 svindlere gemmer sig årligt bag de falske papirer.
– For mig viser det, at vores metoder virker. Vi undersøger de fly, som vi erfaringsmæssigt ved, der er problemer med, slår Wissing fast.
Tallene stammer fra politiets specialister i det såkaldte Dokucenter. Her sidder landets fremmeste eksperter inden for dokumentfalsk. Når betjente ude i lufthavnen får mistanke til en passager, bliver deres rejsedokument sendt dertil.
Politiet fortæller, at pas- og dokumentsvindlerne hele tiden bliver dygtigere.
– Der foregår et kapløb mellem myndigheder og menneskesmuglere. Når vi skruer op for kontrollen, stiger prisen hos menneskesmuglerne. Det er ofte kun et spørgsmål om tid, før de finder metoder til at omgå kontrolinitiativerne, forklarer Thomas Gammeltoft-Hansen.
Men så skulle man måske tro, at politiet gerne ville kunne udføre flere kontroller. Men nej.
– Hvis vi kontrollerede flere pas og dokumenter, så ville vi ikke fange flere svindlere. Vi arbejder med den metode vi kalder ‘profilering’. Det betyder, at vi målretter vores kontrol mod udvalgte afgange. Eksempelvis siger erfaringen, at vi skal være opmærksomme på ankomster fra Tyrkiet, fortæller Arne Wissing.
Grænseforskeren mener, at de mange pågribelser vidner om presset på de europæiske grænser.
– Fort Europa gør, at det i praksis ikke er muligt for f.eks. flygtninge at komme lovligt ind i Europa. Faktisk kan man sige, at Unionen tvinger folk til at snyde. Vi taler om desperate mennesker, hvor i hvert fald nogen af dem har et legitimt juridisk krav på asyl, mener Thomas Gammeltoft-Hansen.
Siden, Danmark i 2001 indtrådte i Schengen-samarbejdet, har vi i udstrakt grad lagt paskontrollen af ikke-EU-borgere i hænderne på politi i udenlandske lufthavne. Afgange fra ikke-EU-lande har derfor særligt opmærksomhed, påpeger politiet.