23. november 2024

Trafik: Selvom de kører på danske skinner mellem danske stationer, må du ikke køre med.

Toget, du har ventet på efter en lang flyrejse, triller ind på perronen i Københavns Lufthavn. Ud strømmer glade svenskere.

Du gør dig klar til at træde ind i varmen i toget, der på en prik ligner de velkendte Øresunds-tog, men pludselig blokerer en ivrig svensk konduktør din vej.

Det er hverdag i Københavns Lufthavn og på Københavns Hovedbanegård. Svenskernes svar på DSB – SJ – kører 26 daglige tog på danske skinner kun for svenskere – eller i hvert fald for kun passagerer med en billet udstedt i Sverige.

Svenskerne gider nemlig ikke have lokale rejsende mellem Malmø og København på deres tog til og fra Stockholm og Göteborg.

– Vores rejsende på langfart har ikke lyst til at blive generet af passagerer, der kun skal ganske få stationer, siger pressemedarbejder i SJ, Sven-Ingvar Håkansson, til Newspaq.

Men svenskerne har ingen planer om at blive mere gæstfrie. De vil i stedet male de rent svenske tog i en farve, så ingen kan misforstå, at de svenske tog kun er for rejsende til og fra Sverige. Om en måned er det første nymalede tog klar.

Mange passagerer har nemlig brokket sig over, at de ikke kan bruge deres Øresunds-billet, når de skal til Malmø med togene på langtur.

– Jeg forstår godt, at I danskere undrer jer. Men vi driver en kommerciel togforretning, og vi tjener altså ikke penge, når danskere stiger på vores tog med dansk billet, siger Sven-Ingvar Håkansson.

SJ siger videre, at danskere såmænd er meget velkomne om bord, også selvom de kun skal en kortere tur. Det bliver bare ikke billigt. 195 svenske kroner koster det at køre til Malmø med et svensk langdistancetog. Det er dobbelt så meget, som det koster med en dansk billet.

DSB ved besked om de svenske skyggetog. Her sammenligner man dem med det faktum, at der findes flere forskellige udbydere af flyrejser til de europæiske storbyer.

– Det her er bare en side af liberaliserings ansigt, siger sekretariatschef i DSB Salg, Bjarne Lindberg Bak, til Newspaq.

Siden slutningen af 1990erne har det danske skinnenet været åbent for udenlandske og private togudbydere.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.