Hele landet: SAS har indtil nu betalt 25.000 rejsende penge tilbage for spildte billetter og tvungne hotelregninger, da askeskyen lagde sig over Europa.
I øjeblikket får mange danskere en lille hilsen fra SAS på bankkontoen. Og flere kan lune sig i fremtiden.
Det er erstatninger fra dengang Europa gik i stå, og danskere overalt i verden sad fast, fordi askeskyen satte sig tungt på flytrafikken i april.
SAS’ egne opgørelser viser, at godt 25.000 aflyste billetter er blevet refunderet. Knap 5.000 mangler stadig en tur igennem den administrative mølle, men de fleste skulle få pengene tilbage uden problemer, oplyser pressechef i SAS Mikkel Thrane.
Men det er ikke kun billetten, som SAS refunderer.
– Omkring 4.000 passagerer, som strandede ude i verden, har selvfølgelig også fået betalt hotel og noget at spise, siger Mikkel Thrane til Nyhedsbureauet Newspaq.
SAS kan endnu ikke gøre erstatningerne op i kroner og ører, men har tidligere sagt, at askeskyen kostede dem 700 millioner svenske kroner. Det svarer til godt 550 millioner dansker kroner, og heraf forventer chefanalytiker i Sydbank Jacob Pedersen, at en tredjedel af beløbet går til billetter, hotelophold og mad.
SAS må derfor tømme lommerne til passagererne for omkring 185 millioner kroner på grund af den islandske vulkan.
– Omkostningerne er kommet som et lyn fra en klar himmel, og på et meget ubelejligt tidspunkt for SAS og luftfartssektoren generelt, siger Jacob Pedersen til Newspaq.
Den økonomiske lussing kommer nemlig ovenpå et katastrofalt 2009 og et skrantende par måneder først i år.
I Sydbank forventer chefanalytiker Jacob Pedersen derfor, at lynet fra den klare himmel vil kaste en stor skygge over regnskabet for 2. kvartal, som SAS offentliggør i dag før middag.
Grunden til, at passagererne først får pengene tilbage nu, skyldes ifølge SAS det store omfang af sager. De fik angiveligt ligeså mange refusionssager ind på grund af seks askedage i april, som de sædvanligvis får på et helt år.
Det fire måneders rentefrie lån fra passagererne til SAS har ifølge flyselskabet selv ikke givet anledning til sure miner.
– Vi har fået utrolig mange positive reaktioner fra kunderne. Især på Facebook, hvor flere skrev, at de har fået en supertjekket behandling, fortæller Mikkel Thrane.
Mange passagerer sørgede selv for hjemtransport, og medierne bragte historier om taxature fra Sydeuropa til Danmark. De har dog været på passagerernes egen regning.