Rejsekort på Sydsjælland og Lolland-Falster

Nu er Danmarks nye billetsystem, rejsekort, gradvist på vej til Sydsjælland og Lol­land-Falster. Foto: Erik Refner.
Nu er Danmarks nye billetsystem, rejsekort, gradvist på vej til Sydsjælland og Lol­land-Falster. Foto: Erik Refner.

Trafik: Fra februar ruller Danmarks nye billetsystem, rejsekort, gradvist ud på Sydsjælland og Lolland-Falster. I første omgang testes systemet på Lollandsbanen og en del af Sydba­nen, men inden for det kommende års tid vil rejsekort helt erstatte Boomerangkort. Det er andet skridt på vejen mod et rejsekortsystem, der er fuldt landsdækkende i 2012.

Brugerne af den kollektive trafik på Sydsjælland bliver blandt de første, som kommer til at rejse på Danmarks nye, elektroniske billetsystem, rejsekort. Fra starten af februar sættes rejsekort nemlig i drift på Regionstog’s strækning mellem Nykøbing Falster og Nakskov (Lollandsbanen) og på DSBs regi­onaltog-strækning mellem Næstved og Rødby F (Sydbanen).

Foreløbig har Movia taget direkte kontakt til de af selskabets kunder, der i dag rejser med Boome­rangkort på de to togstrækninger. Og inden udgangen af 2010 vil alle, der bruger kollektiv trafik i området, kunne bruge det nye billetsystem.

Små skridt er vejen frem
I dag bruger mere end 1.000 kunder i den kollektive trafik allerede rejsekort i området mellem Holbæk, Roskilde og Taastrup. Det har foreløbig resulteret i over 40.000 rejser på rejsekort i løbet af 2009.

Trafikselskaberne er blevet enige om at lade testen danne skole for, hvordan udrulningen af rejse­kort i resten af landet skal foregå. Det betyder, at man fremover vil anvende modellen med at te­ste rejsekort i et geografisk område, før systemet rulles ud og erstatter det eksisterende billetsy­stem i området.

– Denne første afprøvning i Holbæk, Roskilde og Taastrup har givet os en række uvurderlige erfa­ringer. Blandt andet giver det trafikselskaberne mulighed for løbende at uddanne og træne perso­nale, at kontrollere systemets kvalitet samt afprøve trafikselskabernes processer helt fra bestillin­gen af kort og ud til kontrolsituationen i bus eller tog, siger Bjørn Wahlsten, administrerende di­rektør i Rejsekort A/S, der er bestiller af rejsekortsystemet på vegne af trafikvirksomhederne i Danmark.

Landsdækkende i 2012
Om få år skal rejsekortsystemet håndtere al betaling for – og alle rejser med – kollektiv trafik i Danmark. Millionvis af transaktioner vil blive håndteret af systemet, når trafikselskabernes kunder starter og slutter deres rejser med check ind og check ud samt tanker penge på deres rejsekort – det sidste via hjemmesiden rejsekort.dk, der bliver systemets primære selvbetjeningskanal.

– Det er et kæmpe projekt, dette her: Når rejsekort er fuldt udrullet i 2012, vil mere end 20.000 medarbejdere være uddannet i systemet, mere end 4.000 busser og 550 togstationer have instal­leret rejsekortudstyr – og omkring 2 millioner rejsende vil dagligt bruge det nye billetsystem på tværs af kollektiv trafik over hele Danmark, siger Bjørn Wahlsten.

I øjeblikket ser udrulningsplanen for rejsekort sådan ud, at Movia Vest implementeres i to tempi: Den eksisterende pilot udvides til Kalundborg og Odsherred i foråret 2010. Resten af Movia Vest følger efter sommeren 2010, og Movia Syd implementeres i slutningen af 2010. I den øvrige del af landet tages rejsekort i brug område for område – med test og derefter udrulning, indtil hele landet er dækket i 2012.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.