Hele landet: Der er ingen rabat at hente i de store supermarkedskæder. De siger nej, nej og atter nej til at indføre rabatkuponer. Også detailhandelen er imod.
– De kommer ikke inden for dørene hos os, siger Jens Juul Nielsen, der er informationsdirektør i Coop Danmark til Nyhedsbureauet Newspaq. Han uddyber:
– Det er noget rod. Varerne bliver dyrere, det bliver mere besværligt, og der bliver større utilfredshed blandt kunderne.
Han nævner et eksempel, hvor en kunde med en kupon får en nescafé til 50 kroner, mens ham bag ved får den til 70 kroner. Det vil give utilfredse kunder. Desuden vil det være dyrt at administrere, og derfor giver sedlerne, med det misvisende navn rabatkuponer, dyrere priser for alle kunder.
Også Dansk Supermarked er i mod rabatkuponer:
– Det bliver ikke med vores fri vilje, at det her uvæsen vinder indpas i vores butikssystem, siger informationschef Erik Eisenberg til Nyhedsbureauet Newspaq.
Rabatkuponer bliver ellers gjort lovlige i Danmark efter at have været forbudt i mange år. Det er et EU-direktiv, der trumfer den danske lovgivning. Men det får ikke den store effekt:
– Alle butikskæder, jeg kender til i Danmark, er i mod det, forbrugerne har ikke bedt om det, så hvis vi på nogen måde kan undgå det, så er det det, vi har tænkt os at gøre, fortæller Erik Eisenberg.
I Dansk Detail, der repræsenterer tøj- og skobutikker, ser man heller ikke lyst på rabatkuponerne:
– Vi er jo egentlig helst foruden dem. Vi tror meget mere på medlemsklubber eller lignende, der giver mere loyale kunder, og det er allerede lovligt i dag, siger direktør Jens Birkeholm.
– Der kommer ikke noget kuponkaos. Det der med papirkuponer, man skal aflevere for at få rabat, hører en anden tid til, mener han.