Pilotprojekt på Holbæk Sygehus giver tilfredse sygeplejestuderende

Nyt projekt på Holbæk Sygehus øger trivslen hos sygeplejestuderendeFoto: Mette Sørensen
Nyt projekt på Holbæk Sygehus øger trivslen hos sygeplejestuderendeFoto: Mette Sørensen

Holbæk: University College Sjælland og kardiologisk afsnit på Holbæk Sygehus har stor succes med et nyt klinikforløb for sygeplejestuderende. Forløbet, der kører som et pilotprojekt frem til februar 2011, giver de studerende mulighed for at indgå i en tværfaglig studieenhed med medicinstuderende og redderelever.

Baggrunden for pilotprojektet er betydelige ændringer i sundhedsvæsenet. Flere komplekse behandlings- og plejeforløb og en højere grad af patient- og brugerinvolvering ændrer forventningerne til sundhedspersonalets kompetencer.

– I sundhedsvæsenet skal vi i stigende grad kunne yde en meget målrettet og effektiv behandling. Det stiller krav til os som personale. Ved at skabe en studieenhed med fokus på tværfagligt samarbejde ruster vi de studerende til den virkelighed, som de møder som færdiguddannede, fortæller ansvarlig klinisk underviser på kardiologisk afsnit på Holbæk Sygehus Helle Rosenfeldt, der har igangsat pilotprojektet sammen med afdelingssygeplejerske Birgitte Sjöberg.

Helle Rosenfeldt fremhæver, at den tværfaglige studieenhed bidrager til at sætte fokus på uddannelse i dagligdagen og skaber et tættere samarbejde med uddannelsesinstitutionen. Det giver et bedre studiemiljø for de studerende og fastholder dem på studiet. Desuden er studieenheden med til at øge de studerendes interesse for det kardiologiske speciale.

Stor tilfredshed hos de studerende
De fire sygeplejestuderende, som har gennemført deres ti ugers klinikophold i den tværfaglige studieenhed på kardiologisk afsnit, er meget glade for klinikopholdet.

Ifølge de studerende er der stor forskel på at være i klinik på kardiologisk afsnit i forhold til andre afdelinger.

– I den tværfaglige studieenhed er vi en gruppe studerende og derfor ikke så alene, som vi ofte oplever at være på andre afdelinger. Her har vi andre studerende at diskuterer problemstillinger med, og vi møder i højere grad tillid til, at vi som gruppe kan løse opgaverne, fortæller de fire sygeplejestuderende, der alle er enige om, at det har givet dem rigtig meget at arbejde sammen som gruppe og sammen med andre faggrupper.

Målet med den tværfaglige studieenhed er, at sygeplejestuderende, lægestuderende og redderelever i fællesskab udvikler deres kompetencer til at arbejde tværfagligt. Det sker i forhold til at tilrettelægge, udføre, evaluere og diskutere pleje og behandling af en mindre gruppe patienter.

– Vi oplevede, at det er lettere at komme på banen sammen med de lægestuderende i forhold til de erfarne læger. Som sygeplejestuderende ved vi mere om patienterne end de medicinstuderende, mens de medicinstuderende er mere selvstændige, fortæller Mette, der læser på 6. semester på sygeplejerskeuddannelsen.

De studerende oplever, at de i fællesskab har mere selvtillid og er mere selvkørende. – I stedet for bare at spørger de erfarne sygeplejersker, søger vi viden sammen i gruppen. Man får mere selvtillid, når man er flere, og det er mere legalt at spørger en anden studerende, lyder det fra de fire studerende.

Alt er ikke rosenrødt
Selvom både de studerende og deres vejledere er meget glade for den tværfaglige studieenhed, så er det ikke kun rosenrødt for en afdeling som kardiologisk afsnit at etablere en tværfaglig studieenhed.

– Det er en stor udfordringer at få studieenhed til at fungere, især når de studerende er meget forskellige personligt og fagligt og ikke kender hinanden i forvejen. Det stiller store krav til vejlederne om at gå ind i konflikter og få samarbejdet til at fungere, fortæller Helle Rosenfeldt. Hun understreger dog, at de studerende heldigvis er gode til at tage hånd om hinanden og få hinanden med ind i gruppen. Og at det er en stor fordel, at de studerende har ansvar for at formidle viden videre til hinanden.

Der er knyttet to sygeplejersker, som er uddannet kliniske vejledere, og en læge til studieenheden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.