København: En passagervækst på 5,7 procent sikrede Københavns Lufthavne A/S et solidt 2011. Omsætningen steg som følge af passagervæksten samt en øget omsætning pr. passager i shoppingcentret. Korrigeret for særlige forhold steg resultatet efter skat med 1,6 procent. Fortsat vækst på de interkontinentale ruter styrker Københavns Lufthavns position som Nordeuropas knudepunkt. CPH forventer fortsat passagervækst i 2012.
Det samlede antal passagerer i Københavns Lufthavn steg til 22,7 mio. i 2011, svarende til en stigning på 5,7 procent i forhold til året før. Passagertallet er det højeste i lufthavnens historie. Udviklingen ligger i den høje ende af forventningerne, idet den rapporterede omsætning steg med 3,2 procent til DKK 3.343,8 mio., hvilket primært skyldes stigningen i passagertallet. Til sammenligning var 2010 positivt påvirket af højere indtægter fra den solgte aktivitet i Mexico samt opsigelsen af en langsigtet lejekontrakt med SAS Cargo. Endvidere medførte askeskyen lavere indtægter i 2010. Når der tages hensyn til dette og korrigeres for særlige forhold, steg den underliggende omsætning med 7,1 procent. Resultatet efter skat korrigeret for særlige forhold steg 1,6 procent til DKK 775,8 mio.
– CPH har leveret et solidt regnskab. Stigningen i antallet af rejsende har givet os en stigende omsætning, og korrigeret for særlige forhold er resultatet efter skat også steget, siger Thomas Woldbye, administrerende direktør, Københavns Lufthavne A/S.
Interkontinental vækst
De aeronautiske indtægter er steget med 8,5 procent til DKK 1.835,9 mio. primært på grund af stigningen i passagertallet og prisindeksregulering af trafiktaksterne pr. 1. april 2011. Takket være styrkelsen af den interkontinentale trafik gennem nye ruter til Bahrain, Dubai og Phuket samt opgradering af en række andre oversøiske ruter, steg antallet af interkontinentale passagerer med 8,5 procent i 2011, og de interkontinentale passagerer udgjorde 8,4 procent af det samlede passagerantal.
Lavprisvækst og CPH Go bag international hæder
Det samlede antal lavprispassagerer i Københavns Lufthavn steg i 2011 med 6,2 procent i forhold til året før. Lavprisselskabernes markedsandel lå ved udgangen af 2011 på 17,9 procent, hvilket svarer til markedsandelen i 2010.
– Nøjagtig 13 måneder efter åbningen af Københavns Lufthavns lavprisfinger, CPH Go, nåede passagertallet op på 1 mio. CPH Go var også den primære årsag til, at Københavns Lufthavn i september 2011 blev kåret som verdens bedste lavprislufthavn ved World Low Cost Airline Congress. Med easyJets annoncering af nye ruter til henholdsvis Lissabon og Madrid fortsætter væksten i CPH Go i 2012, siger Thomas Woldbye.
Stigning i shoppingcentret
De ikke-aeronautiske indtægter faldt med 1,8 procent til DKK 1.484,3 mio., hvilket primært skyldes opsigelsen af lejekontrakten med SAS Cargo i 2010. Dette blev delvist modsvaret af en stigning i shoppingcentrets og parkeringens omsætning, hvilket hovedsagligt er drevet af de stigende passagertal samt øget omsætning pr. passager.
Ny strategi og store investeringer
CPH lancerer nu sin nye strategi for de kommende fem år, kaldet World Class Hub. Det er en ambitiøs vækststrategi, der skal sikre, at Københavns Lufthavn styrker sin position som den vigtigste indgang til Nordeuropa. Strategien sætter kunderne – flyselskaber og passagerer – i centrum og tager udgangspunkt i deres behov, idet gode vilkår for flyselskaber sammen med en høj passagertilfredshed skal sikre fortsat vækst. I tæt samarbejde med flyselskaberne vil CPH derfor arbejde for at blive et trafikknudepunkt, et hub, i verdensklasse, hvor faciliteter, logistik og omkostninger gør det nemt at operere effektivt, og hvor det er attraktivt at samle sine aktiviteter.
– Samarbejdet med SAS om at flytte deres finske datterselskab Blue1’s feeder-trafik fra Helsinki til København er et godt eksempel, der viser, at vi sammen med vores samarbejdspartnere er i stand til at styrke knudepunktet til gavn for både danske og udenlandske rejsende, siger Thomas Woldbye.
I de kommende år vil CPH investere betydelige summer i ny kapacitet og endnu bedre forhold for passagerer og flyselskaber, så der bliver optimale forhold for det stadig stigende antal passagerer.
Forventninger til 2012
På baggrund af det forventede trafikprogram for 2012 forventes en stigning i det samlede antal passagerer. Helårseffekten af de nye ruter i 2011 vil have en positiv effekt i 2012 sammen med forventede nye ruter, men trafikken kan dog blive påvirket i negativ retning af den fortsatte økonomiske usikkerhed i euroområdet og lukkede ruter som følge af indskrænkninger hos flyselskaberne.
Stigningen i antallet af passagerer forventes at få positiv effekt på hele omsætningen. Driftsomkostningerne forventes også at være højere end i 2011 primært på grund af den forventede passagervækst samt omkostningsinflation. I henhold til takstaftalen er CPH forpligtet til at investere gennemsnitligt DKK 500 mio. årligt. CPH forventes at investere væsentligt mere i 2012. Dertil kommer andre kommercielle investeringer til gavn for flyselskaber og passagerer, hvilket vil medføre en tilsvarende stigning i afskrivningerne. Finansieringsomkostningerne forventes at være lavere i 2012 end i 2011. Samlet set forventes resultat før skat at være højere end i 2011, når der tages højde for særlige forhold.