Turisme: En række udbudte markedsundersøgelser skal nu kortlægge turismepotentialet i Femernbæltregionen. Østdansk Turisme samarbejder med sin tyske søsterorganisation om etableringen af en ny grænseoverskridende turismedestination, som bindes sammen af den kommende faste forbindelse over Femernbælt.
Turismevirksomheder i Region Sjælland skal fremover se sig selv som en del af en international turismedestination. Også turisterne skal vænnes til at se forbi grænserne og fokusere på regionen frem for nationaliteten.
Sådan lyder målet for et udviklingssamarbejde mellem den regionale turismeorganisation Østdansk Turisme og den tyske søsterorganisation Ostsee-Holstein-Tourismus.
Til at skabe grundlag for de kommende års strategier og aktiviteter vil de to organisationer i fællesskab igangsætte en række analyser. Udarbejdelsen af disse analyser er udbudt bl.a. på Østdansk Turismes hjemmeside, med svarfrist i januar.
Tre analyser vil blive gennemført: en analyse med fokus på områdets nuværende turismeprofil og fremtidige potentiale, en analyse af omfanget og potentialet af endagsrejsende til destinationen samt en analyse af de kommende års overordnede trends inden for turisme og turistadfærd.
– Vi forventer at få de endelige resultater af de tre analyser i maj 2010, og med dem vil vi have et solidt grundlag til at udarbejde strategier for efterfølgende tiltag, fortæller projektleder Jesper Pørksen, Østdansk Turisme.
Målet er at markere Femernbæltregionen som rejsemål over for ikke bare tyske, danske og svenske turister – men også i global sammenhæng. Og der er grund til at tro på potentialet
– Etableringen af Øresundsbroen betød en markant stigning i antallet af svenske turister i Region Sjælland, siger innovationschef Karin Melbye Holm, Østdansk Turisme, og fortsætter:
-Der er ingen tvivl om, at en fast forbindelse til Tyskland kan gøre en lige så markant positiv forskel i forhold til at tiltrække turister fra bl.a. Tyskland til Region Sjælland. Men det kræver en aktiv indsats – og de kommende analyser skal netop hjælpe os med at iværksætte de rette aktiviteter.
I EU-sammenhæng har den nye turismedestination fået navnet Destination Fehmarnbelt. Den udgøres på den danske side af Region Sjælland, mens den tyske del består af Kreis Plön, Kreis Ostholstein og Hansestadt Lübeck. Projektet støttes af EU-Interreg IVA under sloganet ”Grænseløst samarbejde –Fehmarnbeltregion – Grenzenlose Zusammenarbeit”. Det samlede budget er på 24 mio. kroner.