Sjælland og øerne: Dagens overenskomststridige arbejdsnedlæggelse blandt buschauffører risikerer i høj grad at ramme passagerer i Movias område. Derfor har trafikselskabet indsat ekstra bemanding i kundecentret til at informere om den aktuelle trafiksituation.
– Vores kunder må indstille sig på, at busserne ikke kommer ud at køre her til morgen, så derfor er de nødt til at finde andre måder at komme på arbejde på. Vi er kede af det besvær, det medfører, og gør, hvad vi kan for at informere om situationen, siger Dorthe Nøhr Pedersen, administrerende direktør i Trafikselskabet Movia.
Moviatrafik.dk vil dagen igennem blive opdateret med information om, hvilke ruter der trods arbejdsnedlæggelsen gennemfører den sædvanlige kørsel, ligesom personalet i kundecentret sidder klar ved telefonen til at informere om alternative rejseruter. Desuden vil der være medarbejdere fra Movia til stede på visse store trafikknudepunkter for at informere kunderne.
Passagererne kan søge information på moviatrafik.dk både under Trafikinfo og under de enkelte linjer. Desuden vil alle de passagerer, der er tilmeldt Mitmovia, få enten en sms eller en mail om ændringer på deres foretrukne linjer. Lligesom det af Rejseplanen så vidt muligt vil fremgå, hvis en aktuel rejse ikke kan gennemføres, fordi busserne ikke kører.
– Kunderne kan eventuelt gå på rejseplanen og søge på rejser, der kun foregår med tog og metro. Alternativt kan de ringe til vores kundecenter, hvor vores medarbejdere vil forsøge at rådgive den enkelte kunde om, hvordan vedkommende lettest kommer fra A til B. Og lige så snart den normale trafik er genetableret, melder vi det naturligvis ud på vores hjemmeside, siger Dorthe Nøhr Pedersen.
Hun oplyser, at Movia indtil videre opretholder rejsegarantien. Det betyder, at kunder, der venter forgæves mere end 20 minutter på en bus, kan tage en taxi og efterfølgende få udgiften refunderet, dog max. 300 kroner. Se reglerne på www.moviatrafik.dk/rejsegaranti.