Minister afviser knæfald for Coca-Cola

Fødevareminister Eva Kjer Hansen afviser knæfald for sodavandsgigant. Foto: Jens Honoré.
Fødevareminister Eva Kjer Hansen afviser knæfald for sodavandsgigant. Foto: Jens Honoré.

Hele landet: Eva Kjer afviser, at det var knæfald for Coca Cola at stoppe store dele af sukker-kampagne efter henvendelse fra sodavandsgiganten.

Fødevareminister Eva Kjer Hansen, V, gav grønt lys til at stoppe store dele af en kampagne mod sodavand efter pres fra Coca Cola. Det skete i et brev til Fødevarestyrelsen, hvor sodavandsgiganten gjorde opmærksom på, at kampagnen lignede Coca Colas varemærke for meget. Varemærkeeksperten, advokat Johan Løje, kalder kampagnen fuldt lovlig.

Minister: Jeg tænker på børns sundhed
Eva Kjer Hansen har tidligere nægtet at udtale sig i Cola-sagen, men nu afviser hun, at det drejede sig om et knæfald for sodavandsgiganten.

I følge ministeren justerede Fødevarestyrelsen kun i layoutet og i den del af kampagnen, som Coca Cola havde beskyldt for at krænke gigantens varemærke.

Ministeren har ikke ønsket at lade sig interviewe til Avisen.dk, men svarer kun skriftligt.

“Brevet fra Coca Cola har hverken sat en stopper for kampagnen eller for børns sundhed. Jeg bekymrer mig om børns sundhed. Men Fødevarestyrelsen skal overholde de gældende regler og ikke hænge enkeltstående lovlige produkter ud. Det handler om, at styrelsen hverken skal reklamere positivt eller negativt for et firmas produkter,” hedder det i en e-mail fra ministeren.

Droppede halvdelen af markedsføringen

Overfor nyhedsbureauet Ritzau lader hun oplyse, at det kun har kostet staten 8.000 kroner at stoppe 30.000 ud af de 70.000 GO-cards, som var lavet til kampagnen.

Det er reklamebureauet Manipulation, der har stået for kampagnen. Reklamebureauet ønsker ikke selv at udtale sig i sagen, men har, efter aftale med Fødevarestyrelsen, oplyst Avisen.dk om, at Fødevarestyrelsen bad dem stoppe internetbannerene halvvejs i kampagnen.

Der var planlagt internet-annoncer til 7,3 millioner visninger på nettet – men efter 3.8 mio. visninger blev bannerne stoppet. Internetannoncerne henviste til kampagnens hjemmeside.

Hele kampagnen var budgetteret til at koste 1.175.000 kr. – heraf skulle 404.000 kr. være brugt på internetbannere.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.