Mekonomen Danmark gennemfører en omstrukturering for at styrke de to værkstedskæder, Mekonomen Autoteknik og MekoPartner, og give bedre tilbud til forbrugerne. Forandringen indebærer, at de danske butikker lukkes, og al handel med reservedele til værksteder omlægges til onlinehandel.
Målet med omstruktureringen er at skabe en mere omkostningseffektiv logistikkæde ved at fjerne så mange fordyrende mellemled som muligt for værkstederne, når de bestiller reservedele. Som i mange andre brancher er der sket en ændring af indkøbsmønstrene i de senere år, og langt mere handel med reservedele foregår nu over internettet.
– Vi vurderer, at der ikke er basis for et lokalt net af butikker med begrænset sortiment fremover. Ved at omlægge til onlinehandel får vore kunder adgang til et langt større sortiment, som vi kan levere direkte fra vores centrallager til værkstederne. Det giver større leveringssikkerhed, en betydeligt bedre pris for værkstederne, og det vil i sidste ende komme de danske bilejere til gode, siger Christer Blohm, direktør i Mekonomen Danmark.
Mekonomens aktiviteter i Danmark har i en periode været tabsgivende, og den planlagte omstrukturering er startskuddet for en ambitiøs satsning på det danske marked med en helt ny forretningsmodel.
– Kampen om kunderne i fremtiden kommer til at foregå på værkstederne og ikke på reservedelslageret. Derfor kommer vi til at fokusere på at skabe de bedste og mest effektive værksteder, hvor leverancen af reservedele bliver en integreret del af forretningen, siger Christer Blohm.
I dag har Mekonomen over 350 privatejede værksteder i Danmark i regi af de to kæder Mekonomen Autoteknik og MekoPartner. Alle værksteder fortsætter uændret og vil fremover kunne få leveret reservedele til betydeligt bedre priser.
Konkret indebærer den nye strategi lukning af samtlige 28 butikker i Danmark. Heraf vil 25 butikker blive lukket den 19. december 2014, mens butikkerne i Viborg, Odense og Brøndby lukkes i løbet af 2015.