Hele landet: Ethvert smykkeskrin er proppet med ringe, halskæder og armbånd. Men nu holder kvinderne ikke længere fast i deres arvegods og gaver.
Kvinders fine æsker med øreringe, smukke halskæder, guld og glimmer gemt i flere år samler ikke længere støv. Nu sælges bling-bling’et i stor stil i stedet.
Det stigende salg af det brugte bijouteri oplever man blandt andet på Den Blå Avis. Her er der på bare fire uger indrykket 5.200 salgsannoncer med smykker, 73 procent flere end samme tidsrum sidste år.
Og ikke nok med, at mængden af smykker, der tilbydes, stiger. Det gør værdien af ringe og kæder også.
– Vi ser, at værdien af annoncerne er fordoblet på bare ét år. Lige nu er der brugte smykker på dba.dk for 10 millioner kroner. Det er en stigning på 96 procent i forhold til samme periode sidste år, siger Simon Karsø, der er kommunikationskonsulent på dba.dk.
Men smykkerne bliver ikke bare sat til salg. De bliver faktisk også solgt. 24 dage tager det i gennemsnit fra et smykke er sat til salg, til det er solgt. Og det er hurtigere end tidligere.
– Den såkaldte liggetid er blevet 20 procent kortere. Så det går rigtigt stærkt, siger Simon Karsø fra dba.dk.
For pigerne rydder mere op i skuffer og smykkeskrin end tidligere. Og det handler hverken om finanskrise eller færre penge i pungen, mener trendforsker Kirsten Poulsen fra firmaet Firstmove.
– Det har ikke noget med økonomi at gøre. Det er en del af et anti-forbrug, som startede for flere år siden, og som vi ser nu. Vi har købt og smidt ud. I de glade forbrugstider blev alting større og dyrere. Og det vi ser nu, er, at vi har fået andre værdier og er mere bevidste om vores forbrug, mener hun.
Det er altså ikke fordi, kvinderne har fundet deres indre krejler-gen, men mere et statement om, at forbruge mindre.
– Markedet gør opbrud mod hele den forbrugsmentalitet, der handlede om at købe og smide ud og forbruge mere og mere. Vi har fået helt andre værdier. Det her handler ikke om genbrug. Vi er nået skridtet videre til anti-forbrug, siger Kirsten Poulsen.
Det er altså ikke fordi, kvinderne har fundet deres indre krejler-gen, men mere et statement om, at forbruge mindre.
– Markedet gør opbrud mod hele den forbrugsmentalitet, der handlede om at købe og smide ud og forbruge mere og mere. Vi har fået helt andre værdier. Det her handler ikke om genbrug. Vi er nået skridtet videre til anti-forbrug, siger Kirsten Poulsen.