København: Overborgmesterens antiprostitutions-postkort ryger i skraldespanden. Hoteller vil ikke udstille Ritts holdninger.
Nej til købesex under topmødet. Det er budskabet på Ritt Bjerregaards meget omtalte postkort, der er delt rundt til hovedstadens hoteller. Men hotellerne vil som hovedregel slet ikke have Ritts antisex-kort liggende.
Nyhedsbureauet Newspaq har ringet rundt til 20 selvstændige københavnske hoteller, der ifølge fordelingslisten fra Købehavns Kommune alle skulle have modtaget kortene. To af hotellerne har bekræftet, at de har kortene liggende fremme. 15 vil ikke have dem liggende, og tre hoteller har aldrig modtaget kortene.
– De er smidt ud! Så kontant er receptionistens svar på Ascot Hotel til Newspaq. Og så vil han ikke sige mere om den sag.
Men det vil indehaver af Hotel Maritime og formand for hotellernes brancheforening, Horesta.
– Jeg er bekendt med det udsendte brev og postkort, men det forekommer mig helt overflødigt, da formidling af sex ikke er noget, vi på nogen måder beskæftiger os med på Hotel Maritime, slår Jens Zimmer Christensen fast over for Newspaq. Og han vil heller ikke have postkortene liggende på sit hotel.
Newspaq ville gerne have spurgt overborgmester Ritt Bjerregaard om, hvor mange hoteller de egentlig tog med på råd, inden kortene blev trykt. Men det havde Ritt Bjerregaard ikke tid til. I stedet henviste hendes sekretariatschef, Jesper Rønnow Simonsen, til de radikales medlem af socialudvalget i borgerrepræsentationen, Margrethe Wivel.
– Jeg ved ikke, om det er fordi, at Ritt ikke gider kampagnen længere, men jeg vil godt stå ved den, siger Margrethe Wivel. Men det er kun kampagnens budskab, hun gerne vil tage ejerskab til, ikke selve formidlingen. Og hun ærgrer sig over, at hotellerne tilsyneladende slet ikke på forhånd er blevet spurgt om, hvorvidt de overhovedet vil have kortene liggende.
– Hvis det her er lavet uden samråd med hotellerne, falder det tilbage til økonomiforvaltningen, der har stået for denne kampagne. Den bliver jeg nødt til at sende tilbage til Jesper Rønnow, det er ikke mig, der har stået for det. Jeg har et socialt budskab som socialordfører, men jeg har ikke lavet kampagnen, argumenterer Margrethe Wivel.
Kampagnen har ifølge Københavns Kommune kostet 35.000 kroner.