Selvom Netflix stormer frem i Danmark, vender en markant del af de danske brugere tommelfingeren nedad, når de skal vurdere den danske udgave af tjenesten. Det skriver Søndagsavisen.
En rundspørge foretaget af YouGov for Søndagsavisen viser, at 22 procent af brugerne mener, at udvalget er for dårligt, mens 29 procent dumper antallet af nye titler og ikke mindre end 37 procent er så kritiske, at de overvejer at opsige deres abonnement.
– Irritationen er velkendt for Netflix, og Netflix ved godt, at de er præget af bagkatalog, hvor det mest aktuelle indhold er det, de selv er med til at producere, siger Claus Bülow Christensen, digital analytiker hos firmaet Zibra Digital Media Group, til Søndagsavisen.
Han peger videre på, at godt hver 20. Netflixbruger på verdensplan netop nu har sat deres abonnement i bero, indtil der kommer nyt, attraktivt indhold, som kan få dem til at aktivere den igen.
På trods af de kritiske brugere er Netflix suverænt Danmarks mest populære streamingtjeneste. Godt hver fjerde dansker har i dag adgang til Netflix, og en ny undersøgelse fra Danmarks Radio viser, at gennemsnitsdanskeren bruger 15 minutter om dagen på den populære tjeneste.
– Netflix’ dominans er drevet af, at der ikke findes seriøse alternativer på det danske marked, og det betyder, at Netflix er klart bedst, siger Claus Bülow Christensen og henviser til lande som USA, England og Tyskland, hvor Netflix hele tiden presses af store konkurrenter til at forbedre indholdet.
Netflix forholder sig ikke til de danske brugeres kritik, men fokuserer i stedet på, at tjenesten i fremtiden vil optimere indholdet.
– I år vil vores medlemmer i Danmark og resten af verden få flere nye titler end nogensinde før, skriver Joris Evers, pressechef for Netflix i Europa, i en mail.