
Holbæk: Fremover bliver det svære at snyde med de sociale ydelser i Holbæk Kommune.
Med nedsættelsen af en specialgruppe under kommunens Borgerservice, intensiveres indsatsen mod socialt bedrageri. Specialgruppen vil blandt andetbfå et formaliseret samarbejde med andre myndigheder – eksempelvis Skat – og bedre mulighed for at samkøre forskellige systemer og registrere borgernes oplysninger. Desuden skal nye arbejdsgange i Borgerservice øge kontrollen i sagsbehandlingen.
– Al erfaring viser, at en målrettet indsats mod socialt snyd giver resultater. Og det vil ikke være uden omkostninger at snyde kommunen. Ud over at stoppe udbetalingen vil kommunen nemlig rejse krav om tilbagebetaling. Snyderne kan endvidere, når sagerne tilsiger det, forvente at blive anmeldt for socialt bedrageri, fortæller borgerservicechef Ole Lollike.
Han påpeger dog samtidigt, at langt de fleste borgere får udbetalt sociale ydelser på et korrekt grundlag:
– Men der findes også et mindre antal borgere, som mere eller mindre bevidst prøver at snyde ved at give urigtige eller mangelfulde oplysninger, så de får udbetalt sociale ydelser, som de ikke er berettiget til efter loven.
Kan spare én million kroner
Borgerservice, der står for udbetalingen af bl.a. kontanthjælp, sygedagpenge, boligstøtte, pensioner og børneydelser, forventer at spare mindt en million kroner årligt efter indsættelsen af specialgruppen.