Hele landet: Chancen for at overleve et hjertestop falder med omkring 10 % for hvert minut, der går, før en livreddende indsats sættes i gang. Mange tøver med at hjælpe, for hvordan er det nu lige, man gør? Med en hjertestarter i hånden bliver hjælperne både guidet gennem processen og får mulighed for at give livgivende stød. Derfor har Hjerteforeningen indledt et samarbejde med Cardia Scandinavia i en fælles mission om at få udbredt kendskabet til hjertestartere endnu mere.
Cirka 3.500 ikke-hospitals-indlagte danskere bliver hvert år ramt af pludseligt hjertestop. Kun omkring 175 af dem overlever. Det er de barske kendsgerninger bag den nye aftale.
– Hvis de ramte med det samme modtog livreddende førstehjælp kombineret med hjertestart anslås det, at antallet af overlevende ville stige til cirka 300, fortæller projektleder Tim Boye Jensen fra Hjerteforeningen.
– Vi ved, at det at have en hjertestarter ved hånden gør den livsvigtige førstehjælp både nemmere at gå til og mere effektiv. Hjertestartere er allerede udbredt i store dele af landet, men vi arbejder på at udbrede kendskabet til dette hjælpemiddel endnu mere, så flere menneskeliv kan blive reddet. Samarbejdet med Cardia Scandinavia giver mulighed for at få flere hjertestartere ud i hele Danmark.
Salget støtter bekæmpelse af hjerte-kar-sygdomme
Hver gang, der bliver solgt 1 eksemplar af CardiAid-hjertestarteren, får Hjerteforeningen et tilskud til deres oplysnings- og forskningsarbejde. Og for Cardia Scandinavia handler samarbejdsaftalen primært om at kunne yde en endnu bedre service til deres kunder.
– Vi er rigtig glade for at kunne bidrage til Hjerteforeningens arbejde på denne måde, fortæller firmaets direktør Jonas Markou.
– Vi ser os selv som en ansvarlig virksomhed, som ikke bare vil sælge nogle hjertestartere. Derfor gør vi meget ud af at informere om hjerteanfald, og hvordan de kan undgås, ligesom vi i samarbejde med Hjerteforeningen giver vores kunder tilbud om motion og god kost, så de forhåbentlig aldrig får brug for den hjertestarter, de har hængende. Og hver gang, vi sælger en hjertestarter, gør vi kunden opmærksom på de førstehjælpskurser og kurser i brugen af hjertestartere, som Hjerteforeningen afholder.
Cardia Scandinavias hjemmeside www.cardiascandinavia.com linker til et kort over alle hjertestartere i Danmark. Jonas Markou håber, at samarbejdet med Hjerteforeningen vil bidrage til, at endnu flere virksomheder, supermarkeder, sportsklubber og private får øjnene op for fordelene ved at have en hjertestarter hængende. For en sikkerheds skyld.