Hele landet: Forsikringssvindel koster danske selskaber op mod tre milliarder om året. Nu går de efter af afsløre kunder med blodrøde hænder på Facebook.
‘Åårh hvad. Der scorede jeg vist lige en cheap bilforsikring med fars autograf’ eller ‘Så er der nye ferie-pix fra Barbados – det er bare top-nice at være “invalid”!’.
Dumsmarte statusmeddelelser på Facebook og svindel kan blive en dyr kombination, hvis forsikringsselskabet tjekker din åbne profil på det sociale netværk.
Og det gør tre ud af fire selskaber, som Nyhedsbureauet Newspaq har talt med.
– Hvis vi har en konkret mistanke om svindel, så er Facebook et af de steder, vi kigger. Det er oplagt, siger skadedirektør Linda Ankerstjerne fra Fair.
Selskabet har grebet en forsikringssvindler på fersk gerning, da billeder viste hende i færd med at danse og “skeje ud”.
– Vi har haft en sag, hvor en kvinde indsendte lægeerklæringer, hvoraf det fremgår, at hun havde forskellige smerter og ikke kunne bevæge visse dele af kroppen. Så fik vi nogle oplysninger, der gav os anledning til at se på Facebook, fortæller Linda Ankerstjerne.
Hos forsikringsselskabet Alka bliver Facebook også brugt i efterforskningen af sager om personskader.
– Hvis der er udløst meget stor erstatning for tab af erhvervsevne, så hænger det jo ikke sammen, hvis vedkommende skriver ‘jeg har lige løbet 100 meter på 12 sekunder’ på Facebook, siger kommunikationschef Nicolai Kampmann.
Også indenfor svindel med bilforsikringer finder selskaberne spor af syndere på nettet.
– Et af problemerne i branchen er ulovlige far og søn-forsikringer, hvor sønnen forsikrer bilen i farens navn. Der er det sket, at det har været omtalt friskt og frejdigt på sønnens Facebook-profil, og det registrerer vi så som en del af grundlaget for at rejse en eventuel erstatningssag, siger pressechef i Tryg Forsikring, Gerhard Dall.
Hos brancheorganisationen Forsikring & Pension er man ikke overrasket over, at forsikringsselskaberne bruger Facebook i jagten på svindlere, der koster branchen op imod tre milliarder kroner om året.
Tidligere udregninger har vist, at op mod hver tiende erstatning bliver udbetalt på falsk grundlag.
Derfor regner underdirektør Hans Reymann-Carlsen med, at alle danske forsikringsselskaber bruger Facebook, hvis det er relevant i en sag.
– Selvfølgelig gør de det. Og vi skal være glade for det, for det er os andre ærlige kunder, der betaler, når der svindles. Selskaberne har faktisk en pligt over for os andre til at komme efter dem, der finder på at snyde fællesskabet, siger Hans Reymann-Carlsen.
Det fjerde selskab, der har svaret på Newspaqs henvendelse, er Danica Pension. Her svarer forsikringsafdelingen, at Facebook p.t. ikke bruges i forbindelse med skadesbehandling.