Falske tyve brænder luksusbiler af

Desperate bilejere begår forsikringssvindel for at slippe af med gæld.

Det koster sekscifrede beløb at forære sin dyrt belånte luksusbil væk. Det får mange til at tage ulovlige metoder i brug.

Lækre benzinslugende biler styrtdykker i pris og er nærmest usælgelige. Det giver et boom i antallet af fingerede tyverier, og det har i særlig grad ramt de såkaldte SUV’er – store luksus firhjulstrækkere eller perlegrusræsere, om man vil.

Interne tal fra forsikringsbranchen, som Nyhedsbureauet Newspaq har fået fat på, viser, at stigningen i tyverier af SUV-modellerne Porsche Cayenne, VW Touareg, BMW X5, Audi Q7 og Mercedes ML var på mere end 85 procent fra 2008 til 2009.

Men mange af tyverierne er ikke reelle tyverier. Der bliver svindlet i stor stil, fortæller den specialenhed, der efterforsker sagerne for forsikringsselskaberne.

Det giver nemlig en større erstatning at få sin SUV stjålet end at sælge den. Hvis man da overhovedet kan sælge den, for adskillige af de store, dyre skuder står til salg hos forhandleren i over et år.

– Skal man af med sin firehjulstrækker, skal man bare tage den på en jagtferie til Polen. Så kan man gå hjem derfra og hente sin erstatning hos forsikringsselskabet, fortæller skadedirektør i Alm. Brand, Brian Wahl Olsen, til Nyhedsbureauet Newspaq.

Den tendens bekræfter Newspaqs erforskningskilder, der hver dag beskæftiger sig med det stærkt stigende antal sager med stjålne SUV’er. Bilejerne selv er bagmændene bag mange af tyverierne. Og det ser skadedirektøren logikken i.

– En moderne SUV med masser af sikkerhedsudstyr kan jo ikke køre særlig langt uden en nøgle, konstaterer Brian Wahl Olsen.

Mange SUV-ejere er ganske enkelt desperate efter at komme af med overklassekareten.

– Vi har flere læsere, der har henvendt sig og sagt ‘kan I ikke nok hjælpe os?’. Så fortvivlede er ejerne af SUV’erne i øjeblikket, fortæller redaktionschef af Bilmagasinet, Steen Bachmann, til Newspaq.

Et regnestykke viser da også, at det drejer sig om uhyrlige tab, hvis man skal af med sin SUV. En Porsche Cayenne på gule plader, der kostede 1.000.000 i 2007, kan du i dag finde til 350.000 kroner.

– Den kan du sandsynligvis godt presse endnu længere ned i pris, for flere af dem har stået hos forhandleren i over et år. Er den købt på afdrag med et standard 7-årigt lån med 20 procent i udbetaling, vil du have afdraget så lidt på den, at du udover salgssummen faktisk skal lægge op mod 400.000 kroner på disken for overhovedet at komme ud af bilen, siger adm. direktør i Bilbasen Kenneth Andersen til Newspaq.

Samtidig er det en bekostelig affære at beholde sin SUV. Perlegrusræserne kører nærmest ingenting på literen, forsikringsudgifterne er uhyrlige, og det er serviceomkostninger og reservedele også.

– Da det gik rigtig, rigtig godt, skulle selv en selvstændig vinduespudser have en Porsche Cayenne. Men på sådan en bil koster det første almindelige servicetjek mellem 22.000 og 30.000 kroner, og når man så kun pudser vinduer ja så føj for fanden, det har man ikke råd til. Og så er det, at man finder på alternative salgskanaler, slutter Brian Wahl Olsen til Newspaq.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.