Region Sjælland: Turisme er en nøgle til at skabe vækst i Region Sjælland. Sådan lød budskabet på en konference i går på den internationale turismemesse ITB i den tyske hovedstad, Berlin.
– De budskaber, vi hører i dag er utroligt vigtige – ikke bare for turismeaktører i Region Sjælland, men også for politikere og erhvervsfolk, lyder det fra direktør i Østdansk Turisme, Glen Polano.
– Vi har fået det gjort klart, at turismeudvikling udgør et enormt potentiale for Region Sjælland. Grundlaget er rigtigt, der er flere oplagte udviklingstemaer, og det globale turismebarometer peger på gunstige tider, fortæller turismedirektøren.
På konferencen blev der fremlagt resultater fra en række analyser af den nye dansk-tyske turismedestination Destination Femernbælt. De peger alle på, at etableringen af Femernbælt forbindelsen repræsenterer et enormt potentiale for turismeudvikling og økonomisk fremdrift. Den danske side af destinationen udgøres af Region Sjælland.
Grænseoverskridende kæmpepotentiale
– Turismen i Femernbælt regionen er ”big business”, fortæller Glen Polano. Sammen med sit tyske modstykke, Ostsee-Holstein-Tourismus, har Østdansk Turisme sat alle sejl for at skabe fremtidens turismedestination hen over Femernbælt.
– Allerede inden etableringen af den faste forbindelse har Destination Femernbælt årligt 41 mio. overnatninger og 71 millioner dagsgæster. Den skaber en omsætning på fire milliarder euro og 86.000 helårsjob. Og det bedste er, at tallene kan blive meget højere, fortæller turismedirektøren.
På konferencen blev der fremlagt analyser og delresultater fra nogle af de fremmeste analyse- og konsulentvirksomheder i Danmark og Tyskland – Lighthouse CPH, Zukunftsinstitut GmbH og Fachhochschule Westküste.
Analyserne fokuserer på områdets nuværende turismevirksomhed, områdets fremtidige potentiale og områdets påvirkning fra globale turismetrends, og de viser alle i samme retning: Er der vilje, så er der vej til det helt store turismeeventyr.
Turbo på innovation og synlighed
Konferencen blev afholdt af Østdansk Turisme i samarbejde med Ostsee-Holstein-Tourismus. Den fandt sted på åbningsdagen til en af verdens største turistmesser, Internationale Tourismus Börse, ITB, som løber af stabelen 10. til 14. marts 2010.
Glen Polano peger på, at for at udnytte de enorme muligheder for turismevækst skal der ske en betydelig innovation i oplevelses- og turistprodukterne, og der skal skabes et betydeligt større kendskab til regionen på de potentielle markeder. Netop disse opgaver forsøger Østdansk Turisme nu at løfte i samarbejde med Ostsee-Holstein-Tourismus i det EU-støttede turismeudviklingsprojekt Destination Femernbælt.