Den 28. januar 2012 slår ARKEN dørene op for udstillingen FARVENS SJÆL – Dronning Margrethe II´s kunst.
Det er den hidtil største udstilling over Dronningens kunst, hvor publikum følger den billedkunstneriske udvikling inden for de seneste 35 år. Over 130 akrylmalerier, akvareller og découpager præsenteres – herunder en række helt nye værker, som aldrig har været vist for offentligheden.
– Udstillingen giver et unikt indblik i kunstneren Margrethe II. Vi møder et åbent, sårbart og søgende menneske, som formår at omsætte sine overvejelser omkring de grundlæggende eksistentielle vilkår for mennesket i en enkel og klar kunst, siger ARKENs direktør Christian Gether om FARVENS SJÆL.
Først og fremmest farven
I 1969 læste Dronningen Tolkiens eventyr, som bl.a. inspirerede til akvarelserien Landskaber til tabte sagn. Naturen har siden da været et centralt motiv i Dronningens kunst.
– Den er ikke kun yndig, den er også meget stor og skræmmende – og allermest fascinerende, når den er stor og skræmmende, forklarer Dronningen i en samtale med Christian Gether om hendes dystre og mennesketomme naturskildringer. Det er et mytisk univers, hvor intensiteten, fordybelsen og motivets atmosfære skabes gennem farverne. Samtidig udtrykker farverne i Dronningens akvareller og malerier følelser og tilstande uden for ordenes rækkevidde. Selv siger Dronningen til Christian Gether:
– For mig er det altid farven, først og fremmest.
Med humoren som kunstnerisk greb
Dronningens værker afspejler et særligt forhold til historie og samtid. Tydeligst ses dette i découpagerne. Utrolige kompositioner af klip fra kunsttidsskrifter og auktionskataloger, hvor stilhistoriske referencer og arkitektoniske detaljer myldrer frem, danner ramme om en burlesk humor. Découpagerne har bl.a. været anvendt som scenografi i filmatiseringen af hhv. Snedronningen og De vilde svaner, hvor de har skabt et fascinerende og særegent billedunivers.
Rester af levet liv
I sine seneste værker bevæger Dronningen sig fra de store landskaber til de små naturfragmenter og ’zoomer’ ind på enkelte elementer som sten, skrog og knokler (knokler er det gamle ord for knogle, som Dronningen benytter). Knokkel-serien er helt ny og aldrig tidligere udstillet. Lysten til at male knokler trængte sig på, lige som lysten til at male sten og skrog også var noget iboende, der skulle ud gennem penslen. Knokkel-billederne er ikke naturtro, og Dronningen beskriver dem som: ”store, mærkværdige billeder af fantasi-knokler på gul bund.” Uhyggen er latent, og overvejelser om livets forgængelighed ligger lige for. Der er både humor og alvor i disse rå vanitas-symboler med former så organiske, at man har lyst til at række ud og røre ved dem.
Som beskuer kan man bare nyde indsigten i det kunstneriske univers, som Dronningen så generøst har valgt at delagtiggøre offentligheden i.
Udstillingen holder åbent fra 28. januar – 1. juli 2012.