Hele landet: Hver gang moster Anna skal have et brev, skal tungen på gled. For at fugte frimærket der skal på kuverten.
I løbet af et år bruger Post Danmark 3,6 ton lim på bagsiden af deres frimærker, og en del af den lim ender enten på din tungespids; eller i din mave hvis du synker godt og grundigt.
Men limsmagen er ved at være et sagablot. For 15 dage siden lancerede Post Danmark nemlig det nye, selvklæbende frimærke, og danskerne er meget mere til færdigklæbende klister end til selvslikkeri.
– De selvklæbende mærker har allerede erobret over 80 procent af markedet i løbet af den korte periode, de har været til salg. Og det har i den grad overrasket os, siger chef for Frimærker i Post Danmark, Lene Reipuert, til Nyhedsbureauet Newspaq.
Personligt er Lene Reipuert dog ikke i tvivl om, hvad hun vil vælge.
– Jeg er IKKE vild med den kvalmende smag af lim, så derfor er jeg også ekstra glad for, at vi har fået det selvklæbende mærke på markedet, fortsætter Lene Reipuert til Newspaq.
Traditionen tro afholder Post Danmark i november og december en afstemning om at kåre danskernes yndlingsfrimærke. Med de selvklæbende frimærkers popularitet kan de virke som forhåndsfavoritter i den konkurrence.
– De selvklæbende er i hvert fald mine favoritter i afstemningen. Men når det så er sagt, tror jeg folk vil stemme på baggrund af frimærkernes motiver og ikke så meget i forhold til, om de skal slikke på dem eller ej, slutter Lene Reipuert til Newspaq.