Danmarks Lærerforening ser positivt på lovforslag om fysisk indgriben – efterlyser fokus på forebyggelse

Et nyt lovforslag fra Børne- og Undervisningsministeriet, der skal skabe klarere regler for fysisk indgriben i folkeskolen, bliver positivt modtaget af Danmarks Lærerforening (DLF). Formand Gordon Ørskov Madsen ser dog gerne, at lovgivningen går længere og indeholder en egentlig pligt til forebyggelse, som man kender det fra Norge.

Lovforslaget, der netop er sendt i høring, har været et længe udtalt ønske fra lærerforeningen. Ministeriet har i udarbejdelsen blandt andet skelet til Norge, hvor der for nylig er indført nye regler på området.

-”Vi ved, at hver tredje lærer det seneste år har undladt at bruge fysisk berøring for at skabe ro i klassen af frygt for, at det kan få negative konsekvenser. Sådan skal det simpelthen ikke være, så der er i høj grad brug for lovændringen,” siger Gordon Ørskov Madsen.

Han fremhæver det som meget positivt, at lovforslaget tager udgangspunkt i alle elevers ret til et godt undervisningsmiljø, og at reglerne skal gøre det lettere for lærere at gribe tidligt ind i tilspidsede situationer.

-”Det har vi kæmpet for længe – og som det også har fyldt i medierne på det sidste, så står vi med et problem med for meget uro og forstyrrelse af undervisningen i dag, som vi skal have løst til alles bedste,” udtaler han.

I Norge er det ved lov fastsat, at skolerne har pligt til at forebygge situationer, hvor fysisk indgriben bliver nødvendig. Den tilgang savner Gordon Ørskov Madsen i det danske lovforslag:

-”Vi bør helt klart gå samme vej som Norge. Så det kommer vi til at have fokus på i høringsperioden og det videre arbejde med loven – for det forebyggende og pædagogiske arbejde skal selvfølgelig altid gå forrest. Jeg vil gå så langt som at sige, at det skal fylde 99 % af arbejdet i forhold til den her problemstilling,” siger han.

Han understreger samtidig, at lovgivningen blot er et første skridt i retning af de nødvendige forandringer i folkeskolen. Det kræver blandt andet, at lærere bliver klædt godt på til at forstå og anvende de nye regler i praksis.

”Selve forståelsen om de her nye regler skal komme gennem gode vejledninger med eksempler, der er skrevet i øjenhøjde med en ganske almindelig skolehverdag,” siger Gordon Ørskov Madsen.

Afslutningsvis peger han på behovet for, at lærerne får et større handlerum og mulighed for at anvende deres faglige skøn i konkrete situationer.

-”Vi ser også gerne, at der i loven bliver sikret et større handlerum i forhold til lærernes skøn og dømmekraft i den konkrete situation, hvor der ofte skal handles hurtigt. Og vi skal have fokus på alt det, som udgør fundamentet for dette skøn: En uddannet lærers fagprofessionelle kompetencer og erfaring. Et stærkt lærerkollegium. Godt kendskab og god relation til eleverne. Mere overskud i undervisningen. Et godt og tillidsfuldt forældresamarbejde. Det kræver, at vi på skolerne har nogle rammer, der understøtter alt dette – og at vi som samfund investerer i det”, siger Gordon Ørskov Madsen.

:NB:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Dette site anvender Akismet til at reducere spam. Læs om hvordan din kommentar bliver behandlet.