Forbruger: Renteloven gælder for alle. Bare ikke for Canal Digital med mindre pressen spørger på kundernes vegne.
Vi har ikke mulighed for at overholde Renteloven. Sådan lyder budskabet fra Canal Digital til en kunde, der har haft penge til gode hos selskabet så lang tid, at det lovmæssige rentetaxameter er begyndt at tikke.
Kai Hallgren gider ikke have Canal Digital længere. Han er flyttet sammen med sin forlovede, og hun vil hellere have konkurrentens produkt. Så den 27. oktober sender han en mail og opsiger sit abonnement pr. 1. november. Samtidig beder han om at få sine forudbetalte penge tilbage.
Canal Digital erkender hurtigt, at han skal have 1.997 kroner. Dem lover de returneret efter senest tre uger, men så sker der ikke mere.
5. januar gør Kai Hallgren telefonisk opmærksom på, at der altså nu er gået lidt mere end tre uger. Han får at vide, at Canal Digital har meget travlt.
Så sender han en mail, hvori han oplyser om, at han ifølge loven faktisk har krav på morarenter 30 dage efter, han har bedt om sine penge. Dertil svarer Canal Digital at de desværre har meget travlt, men at det er det eneste, de kan gøre, er at rykke for pengene.
Nu skriver Kai Hallgren så, om han skal forstå det sådan, at Canal Digital har i sinde at bryde Renteloven?
Hertil svarer Stine fra selskabets kundeservice følgende i en mail:
– Vi har, som Zophie (hendes kollega, red.) siger, har vi desværre ikke mulighed for at udbetale renter af dit tilgodehavende.
At Canal Digital i egne øjne ikke har mulighed for at overholde loven, overrasker Forbrugerrådet.
– Det undrer mig, at Canal Digital ikke har sat sig ind i loven på det her område. Det kan jo ikke være rigtigt, at man som forbruger skal vildledes af et selskab i forhold til sine rettigheder. Canal Digital er useriøse, når de opfører sig sådan her, siger jurist i Forbrugerrådet, Tina Dhanda, til Nyhedsbureauet Newspaq.
Men at kundeservicemedarbejderne ikke mener, selskabet har mulighed for at overholde loven, er ifølge Canal Digitals kommunikationsstab en fejl.
– Jeg kan jo se, hvad vi har svaret kunden. Og det beklager jeg meget, for det er os, der har lavet fejlen i denne sag. Så det må vi indskærpe til vores kundeservicemedarbejdere, siger kommunikationschef Catja Middelboe Andersen til Newspaq.
Og samtidig bringer hun et løfte til alle selskabets kunder:
– Vi kommer nogensinde igen til at svare en kunde, at han ikke kan få de penge, han har krav på, lover Catja Middelboe Andersen.