I dag og frem til 1. december får overskægget et massivt comeback i det københavnske bybillede.
I samarbejde med den internationale kampagne Movember har busselskabet Arriva tegnet overskæg på centrale københavnske buslinjer og udpeget fem overskægskonsulenter. Arriva giver også medarbejderne mulighed for at sætte ansigt på mænds sundhed og gro et rigtigt overskæg.
Fra at være mest udbredt blandt erhvervsgrupper som politimænd og lastbil-, taxa- og buschauffører, har overskægget de seneste år fået en revival blandt musikere, skuespillere og andre hipstertyper. Men i dag generobres ’sneglen’ af busselskabet Arriva, der har udstyret deres velkendte gule busser med overskæg for at bakke op om den internationale velgørenhedsorganisation Movember.
Movember startede for sjov på en bar i Australien i 2003, men har siden etableret sig som en global kampagne, der opfordrer mænd fra hele verden til at sætte et ansigt på mænds sundhed og gro overskæg i november måned. Kampagnen skal sætte fokus på tabuemnet mænds sundhed og indsamle midler til at støtte kampen mod prostatakræft.
– I Arriva er vi glade for at kunne bidrage til denne vigtige sag. Rigtig mange mennesker er dagligt i kontakt med vores busser og toge. Busser og toge udgør en central del af bybilledet. Det vil vi gerne udnytte til at kommunikere nogle vigtige budskaber, siger Jonas Permin, kommerciel chef i Arriva og fortsætter:
– Samtidigt er mange af vores ansatte mænd – og dermed målgruppen for kampagnen. Mænds sundhed er et vigtigt anliggende også for os og derfor vil vi gerne opfordre så mange som muligt til at gro overskæg i november.
Fra chauffør til overskægskonsulent
Samtidig med at busserne dekoreres med overskæg, har Arriva valgt midlertidigt at ’udnævne’ fem af selskabets buschauffører til overskægskonsulenter. Chaufførerne forlader derfor for en stund deres vante pladser bag rattet og vil bevæge sig rundt blandt de rejsende passagerer i bussen og ved stoppesteder for at snakke om overskæg og sætte fokus på mænds sundhed. På facebooksiden ’Jeg vil ha’ en bedre bustur’ kan interesserede følge med, når overskægskonsulenterne anlægger overskæg og kommer med tips og tricks til et veltrimmet og velplejet overskæg. På bussernes informationsskærme vil Arriva ligeledes informere passagererne om Movembers kampagne.
– Grundtanken med Movember er at bruge overskægget til at påvirke mænds holdninger og handlinger i forhold til deres egen sundhed. Ved at gro et overskæg gennem november måned er du rent faktisk med til at arbejde for, at mænd i Danmark og resten af verden går mere til lægen og får hurtigere diagnosticering samt bedre behandling af deres sygdomme, lyder det fra Movembers officielle talsperson, Bill McIntyre, der er ansvarlig for lanceringen af kampagnen i Danmark.
Overskæggene kan spottes på hovedstadens busser – nærmere bestemt linjerne 4A, 150S og 350S – men busser og tog på udvalgte strækninger i resten af Danmark vil ligeledes køre rundt med overskæg frem til 1. december, hvor Movember kampagnen slutter.
På movember.com kan man se mere om kampagnen, oprette en profil eller donere et beløb til en såkaldt ’Mo Bro’.
På facebooksiden ’Jeg vil ha’ en bedre bustur!’ kan man både følge Arrivas overskægskonsulenter, når de anlægger overskæg, og læse om Arrivas andre tiltag i løbet af kampagnen.
Fakta:
Om Movember:
– movember er en sammentrækning af ordet mo (australsk slang for overskæg) og November.
– sidste år deltog mere end 447.000 mennesker på verdensplan, og de indsamlede mere end 55 millioner €.
– Siden 2003 har Movember indsamlet 120 millioner euro til kampen mod prostatakræft.
– Pengene går til Movembers Global Action Plan (GAP), hvis mål er at accelerere forskningen i prostatakræft gennem et globalt forskningssamarbejde.Om Prostatakræft:
– I gennemsnit er der i Danmark 1 mand hver 8. time, der dør af prostatakræft
– Prostatakræft er den hyppigst forekommende kræftsygdom blandt mænd i Danmark
– I Danmark lever 20.100 mænd med prostatakræft.
– Hvert år bliver 3.700 mænd i Danmark diagnosticeret med prostatakræft. Det er mere end 10 mænd om dagen