København: Ritt Bjerregaards postkort mod købesex er sendt helt galt i byen. Både kontorfolk og bordeller har modtaget de omdiskuterede postkort.
København skal være fri for prostituerede. I hvert fald under klimatopmødet. Det mener Ritt Bjerregaard, og i sin iver for at få det budskab ud, har overborgmesteren trykt en ordentlig stak postkort, der advarer mod købesex.
Kortene skulle sendes til alle københavnske hoteller og uddeles til deres gæster. Men det er ikke lykkedes Københavns Kommune at finde ud af, hvad der er hotel, og hvad der er noget helt andet.
Blandt andet har bordellet Studio Freja modtaget postkortene.
– Vi har ingen intentioner om at købe sex. Vi sælger det, slår indehaver af Studio Freja, Anette, fast over for Newspaq. Hun har modtaget en kasse af Ritts sex-kort. Og kylet dem direkte ud.
Også firmaet X 6806 ApS har modtaget kortene. Umiddelbart lyder det ikke som navnet på et hotel, og det er det ganske rigtigt heller ikke. Men det er dog alligevel ét af de 156 “hoteller”, der også har fået tilsendt kortene.
Nyhedsbureauet Newspaq har fået indsigt i den hotel-liste, som Købenavns Kommune har benyttet som grundlag for postkortdistributionen. En gennemgang af listen viser, at 62 af hotellerne slet ikke er hoteller. Det er derimod administrationsselskaber og holdingselskaber, som ikke har indlogeret topmødegæster i kontorlandskaberne.
Et vist antal bornholmske hoteller, hvor selskabet bag ligger i København, har ligeledes fået kortene. Desuden er en række bornholmske luksuslejligheder blevet forsynet med antiprostitutionskort.
Hvis nogen topmødegæster skulle være kørt helt forkert og havnet i Jylland, kan de trøste sig med, at Ritt Bjerregaards kort måske også er ved at finde vej til Legobyen. Både Billund Hotelopsparing og Billund Lufthavnshotels hovedsæder i København er blevet postkortberiget.
Når det endelig er lykkedes Københavns Kommune at finde adresser på rigtige hoteller, har de ofte sendt både to og tre ladninger kort af sted. For adskillige hotelvirksomheder er delt op i flere selskaber, og her har alle selskaber fået en portion kort, uanset om det blot er en juridisk konstruktion, der ejer murene på bygningen.
Luksushotellet Hotel Skt. Petri er ét af de foretagender, der har fået tre portioner kort at gøre godt med. Desværre vil de slet ikke have kortene inden for døren. Så Ritts kort er røget ud.
Kampagnen har kostet 35.000 kroner, men det koster ifølge kommunens erhvervschef at lave politik.
– Vi har ganske enkelt taget et træk i CVR-registret på alle de virksomheder, der er registret som hoteller i København. Og de har alle sammen fået en portion kort, forklarer erhvervschef Jacob Brandt til Newspaq.
Ved at kigge på listen i 12 sekunder kan man se, at der er mange gengangere samt virksomheder, der ikke er hoteller. Hvorfor har I ikke kigget listen igennem, før i sendte kortene ud?
– Det vil ganske enkelt være for omfattende og ressourcekrævende. Så ville kampagnen være blevet endnu dyrere, siger Jacob Brandt til Newspaq.