Bilejerne indhenter kun sjældent flere tilbud, når bilen skal til service eller reparation og dermed risikerer de at gå glip af en besparelse.
Der er mange forskellige årsager til bilejernes valg af værksted: lavere pris, bedre mekanikere, beliggenhed og mere tillid. Det viser en undersøgelse, FDM har fåret foretaget af danskernes værkstedsvaner, når bilen skal til service eller repareres.
Men bilejerne synes dog at overse en vigtig ting: Nemlig at sikre sig det bedste tilbud. Ifølge undersøgelsen, som Voxmeter har lavet for FDM, svarer syv ud af ti (69 procent) således, at de bruger det samme værksted og ikke indhenter flere tilbud. Dermed risikerer de at gå glip af en besparelse. Kun godt 10 procent indhenter flere tilbud, inden bilen skal en tur på liften.
– Der er mange faktorer, som spiller ind i forhold til valg af værksted. Men at så mange ikke henter flere tilbud, overrasker os. Ikke mindst fordi de bilejere, der bruger frie værksteder, i undersøgelsen begrunder deres valg med lavere priser. Men at frie værksteder altid er billigst er ikke nødvendigvis korrekt. Derfor bør man som forbruger også indhente flere tilbud, for vi ved, at det ofte godt kan betale sig, siger seniortekniker i FDM Jørgen Jørgensen.
Undersøgelsen viser også, at lidt over halvdelen (55 procent) af de adspurgte bilejere kører på et såkaldt mærkeværksted, mens 38 procent foretrækker et frit værksted. Der er også forskellige årsager til, at bilejerne vælger det ene eller andet type værksted.
De bilejere, der kører bilen på mærkeværksted, gør det, fordi de har mere tillid til værkstedet, oplever bedre kvalitet og vil opretholde bilens garanti. Omvendt er det hovedsagligt lavere priser, ligeledes en stor grad af tillid og beliggenhed tæt på hjem eller arbejde, der får bilejere til at vælge et frit værksted.
– Det er en tillidssag at sende sin bil på værksted, men også et område, hvor der trives flere myter. Eksempelvis at garantien kun gælder, hvis man benytter et mærkeværksted. Det er ikke tilfældet, ligesom man ikke generelt kan fremhæve kvaliteten på den ene type værksteder frem for andre. Derfor anbefaler FDM som udgangspunkt heller ikke bestemte værksteder, siger Jørgen Jørgensen og tilføjer:
– Vil man være helt sikker på, at bilen bliver serviceret efter producentens forskrifter, taler det dog til mærkeværkstedernes fordel, at de kender deres egne modeller i detaljer og har nemmere adgang til de seneste opdateringer af bilens elektronik.