København: I dag går Banedanmark, DSB og Københavns Kommune i gang med den store ombygning af Nørreport Station. Ombygningen skal forvandle Danmarks travleste trafikknudepunkt til en sammenhængende plads med nye stationsbygninger og bedre forhold for passagerer, cyklister og fodgængere.
Projektet begynder på overfladen af Nørreport, hvor entreprenøren på mandag går i gang med at flytte cykelstien mellem Nørregade og Gothersgade. Cykelstien og fortovet skal skubbes ind, så der både bliver plads til en busbane og at arbejde udenpå Nørreports 100 år gamle betontunnel, når arbejdet på selve stationen går i gang til december.
Arbejdet betyder, at der inddrages en vejbane mellem Nørregade og Gothersgade ind til december.
– Vi begynder stille og roligt med at omlægge fortovet og cykelstien ind mod middelalderbyen på mandag. Det betyder, at der bliver lidt mindre plads til bilisterne som skal forbi i den kommende tid, siger projektchef for Ny Nørreport, Mikael Bredsdorff.
Helt ny plads
Ombygningen af stationen varer godt tre år, hvor pladsen og stationens bygninger og tunnelkonstruktioner gennemgår en gennemgribende renovering. Der bygges desuden et helt nyt ventilationssystem til fjernbaneperronen, der forbedrer luftkvaliteten markant for de mange togpassagerer, der hver dag benytter Danmarks største trafikknudepunkt.
– Den fælles ombygning af Nørreport er noget både Banedanmark, DSB og Københavns Kommune har arbejdet hen i mod i mange år. Og nu går vi igang. Det bliver et byggeri, som kommer til at påvirke mange københavnere mens vi bygger, men når vi er færdige, vil vi stå med et mere venligt byrum med bedre forhold for både passagerer, cyklister og folk, som færdes på pladsen, tilføjer Mikael Bredsdorff.
Det nye Nørreport
Når pladsen omkring Nørreport Station står færdig ved årsskiftet 2014-15 vil selve pladsen være smeltet sammen med gågaderne Fiolstræde og Frederiksborggade og trafikken samlet på den side af pladsen, der vender mod Nørrebro. Københavnerne får således en ny, stor sammenhængende plads i byen. For passagererne i tog, bus og metro bliver det lettere at skifte mellem de forskellige transportformer.
På pladsen vil nye, transparente og lette stationsbygninger præge stationens nye “look” og 2100 nye cykelstativer, placeret i forsænkede, såkaldte cykelbede, skabe orden i de mange cykler. Derudover bygges der helt nyt ventilationsanlæg til fjerntogsperronen, som ved samme lejlighed får en lettere modernisering. Endelig skal den underjordiske beton renoveres og en ny fugtmembran lægges ud til erstatning for den nuværende, som efterhånden er 100 år gammel.
Arbejdet med ombygningen af Nørreport udføres i fællesskab mellem DSB, Københavns Kommune og Banedanmark under navnet Ny Nørreport. Ved at udføre arbejdet i samme entreprise, generer projektet naboer, passagerer og trafikanter i kortest mulig tid