Hele landet: Det er en helt uacceptabel reklame. Så skarp er kritikken af alkoholdrikken Cult Shaker fra Center for Voldtægtsofre på Rigshospitalet.
“Fest nu – og undskyld senere”.
Sådan lyder budskabet i det seneste reklamepåfund fra alkoholdrikken Cult Shaker, som henvender sig til unge mellem 18-25 år.
Og hvad er det så, de unge skal undskylde senere? Billederne efterlader ingen tvivl. Det er sex.
Reklame-plakaterne viser enten en ung kvinde, der er ved at blive taget bagfra, eller en kvinde, der har sit hoved nede i en mands skridt fremstillet, som hvis hun giver ham et blowjob.
– Vi er dybt rystede over det her. Det hidser mig virkeligt op. Det er ud over alle grænser, siger psykolog Mia Lind fra Center for Voldtægtsofre på Rigshospitalet til Newspaq.
Og at unge mennesker ofte ender i situationer, de fortryder, viser statistikkerne. 16 procent af piger i alderen 16-20 år, har haft uønsket samleje, fordi de har drukket, mens tallet for drenge er ni procent.
– Vi oplever ofte, at der er alkohol indblandet, og derfor er det så bekymrende, at sex og alkohol knyttes så tæt sammen i denne reklame, siger Mia Lind.
Hun mener også, at reklamen fremstiller kønsrollerne i et helt forældet billede.
– Reklamen viser ingen respekt for kvindekønnet. Det er mandens nydelse, der er i højsædet, og viser det sig så, at kvinden ikke bliver tilfreds, ja, så kan man jo bare undskylde bagefter, siger Mia Lind.
Hun er ikke kun rystet over reklamen på kvindekønnets vegne. Hun mener også, at reklamen nedgør mandekønnet.
– Det er en meget stereotyp fremstillingen af manden, der bare bruger kvinden til at tilfredsstille sig seksuelt. Det er meget lidt reflekteret og meget lidt i stil med den manderolle, vi ser i dag. Jeg tror ikke, at mange unge mænd vil bakke op om den fremstilling, fortsætter psykologen.
Men producenten og manden bag reklamen, direktøren for Cult, Brian Sørensen, kan ikke se nogen som helst problemer med plakaterne. De skal nemlig bare vise det sjove liv, som alle unge ønsker sig.
– De lever lidt det der sorgløse liv. Det liv, når man drikker Cult Shaker, at man kan feste nu og tænke på konsekvenserne senere, siger Brian Sørensen til Newspaq.
Alligevel mener han ikke, at reklamen opfordrer til ufrivillig sex.
– Jeg tror, den målgruppe, vi henvender os til, de forstår godt, at det her betyder “Lev i nuet”. Det betyder ikke, at man skal ud og lave noget, man ikke må. Man skal derfor ikke tage det, vi skriver, så bogstaveligt, siger direktøren.
Modellerne i reklamen er fuldt påklædte, hvilket er helt bevidst. Det er nemlig en slet skjult kommentar til dem, der altid kritiserer Cult Shaker for kun at bruge meget letpåklædte kvinder, fortæller Brian Sørensen