Nordsjælland: Tre besætningsmedlemmer kom til skade, da et Airbus A340-fly fra SAS kom i problemer over Nordsjælland den 20 september om formiddagen. Det fremgår af en netop offentliggjort rapport fra Havarikommisionen, som Netavisen Sjælland har læst.
Ifølge rapporten var flyet på vej til København fra Chicago med 209 passagerer, 7 kabinebesætningsmedlemmer og 2 piloter ombord.
Piloterne havde sat Auto Flight Systemet (autopilot og auto thrust mv.) til under hele episoden.
Da flyet stadig var over Kattegat og nærmede sig Sjælland, ringede ringede flyvestyrmanden til kabinechefen ved hjælp af det internet telefonsystem og fortalte at flyet nærmede sig et område med ‘sorte skyer’ og at kabinebesætningsmedlemmerne skulle sætte sig ned. Kabinechefen benyttede lejligheden til at fortælle flyvestyrmanden at kabinen var klargjort til landing.
Kabinechefen ville herefter ringe til de andre kabinebesætningsmedlemmer og fortælle dem at de skulle sætte sig ned og spænde sig fast, men nåede det ikke før flyet kom ind i turbulens.
Der havde næsten ingen turbulens været mens flyet var over Kattegat, men da flyet befandt sig over Nordvestsjælland kom det ind i en optårnet cumulus sky og det gav voldsom turbulens. Desuden begyndte flyet at stige voldsomt.
Tre kabinebesætningsmedlemmer kom lettere til skade under turbulencens, to af dem var ikke spændt fast til en stol, da turbulensen indtraf.
Et kabinebesætningsmedlem der befandt sig i bageste køkken, måtte efterfølgende en tur på hospitalet og behandles for skader. Kabinebesætningsmedlemmet blev udskrevet fra hospitalet samme aften.
For kort varsel
Haverikommissionen slår i sin rapport fast, at der blev givet for kort varsel til kabinepersonalet, der derfor ikke kunne nå at spænde sig fast.
Det er Havarikommissionens vurdering at kabinebesætningsmedlemmerne ikke var forberedt på den pludse-
lige turbulens. De to kabinebesætningsmedlemmer der ikke var spændt fast, mistede fodfæstet og faldt fordi de blev udsat for en pludselig vertikal acceleration på mere end 1,7 G i kombination med turbulens. Faldet foregik med ca. 70 % mere ”tyngdekraft” end normalt og ville føles som om ens vægt var ca. 70 % større end normalt.
Skadernes omfang var afhængigt af hvor uheldigt de ramte gulvet, genstande, deres fysik og muligheder for at afværge faldet.
Haverikommissionen konkluderer også, at flyets Auto Flight System fungerede som det skulle, rettede flyet op og dermed begrænsede personskaderne.
Dokumentation: Læs Haverikommissionens rapport her