København: 195 millioner så med da Pilou Asbæk, Lise Rønne og Nikolaj Koppel i starten af maj kunne udbryde ’Good Evening, Europe’ ved Eurovision Song Contest i B & W-hallerne i København.
Tirsdag var det europæiske tv-samarbejde European Broadcasting Union (EBU) færdig med regnestykket over, hvor mange der kiggede med under semifinalerne og finalen i de 37 lande, som deltog i årets sangdyst og for øvrigt også i de andre lande, der viste Eurovision Song Contest. Det gjorde for eksempel Australien, New Zealand og Canada.
Sidste år i Malmø så cirka 170 millioner med, så årets Eurovision Song Contest fra Danmark blev dermed set af 25 millioner flere end i 2013.
Danmark leverede selv cirka 2,4 millioner af seerne ved finalen, og Danmark var – som værtslande tit er, dét sted, hvor seerandelen var allerstørst, idet 89 procent med fjernsynet tændt mellem klokken 21.00 og 00.30, hvor Grand Prix-finalen blev sendt, fulgte Conchita Wursts sejr for Østrig med sangen ’Rise Like A Phoenix’.
DRs generaldirektør: Flere end vi turde håbe på
Seertallet i Danmark var det højeste i 13 år til Eurovision Song Contest, og også flere andre lande kunne mønstre de pæneste cifre i over et årti. Det gjaldt for eksempel Østrig, hvor 53 procent af alle med fjernsynet tændt, så med, i Holland – der blev nummer to, hvor procenten var 65, samt i Storbritannien, hvor seerandelen var 45 procent.
DRs generaldirektør Maria Rørbye Rønn glæder sig over, at Europa og dele af resten af verden fulgte så markant med.
– Det var DRs ambition at skabe en mindeværdig aften med masser af musik, fest og farver – og noget, befolkningen kunne være fælles om på tværs af hele Europa. Det må man sige, vi har haft held med. De reaktioner, vi har fået fra de deltagende lande, har været utroligt positive, og nu står det også klart, at langt flere seere, end vi overhovedet havde turdet håbe på, valgte at følge med ved skærmene rundt i Europa og resten af verden, siger hun og tilføjer:
– I det hele taget blev det et Grand Prix, som nok sent vil blive glemt, og en sangkonkurrence, vi herhjemme godt kan tillade os at være stolte over.
Traditionen tro toppede seningen under pointgivningen ved lørdagens finale, og EBU kan konstatere, at Eurovision Song Contest fortsat kan samle seerne om billedkommoden – også efter 59 års dyst på melodier. Lægger man alle lande sammen var seerandelen 37,3 procent – eller over dobbelt så meget, som de samme tv-stationer normalt har i den bedste sendetid i gennemsnit.
Flere yngre så med
Det var også kendetegnende i år at, at andelen af unge mellem 15 og 24 år, der så Eurovision Song Contest, var stigende. Her var seerandelen nemlig 41,6 procent eller næsten to procent højere end i 2013.
– Til Eurovision Song Contest 2014 havde vi inviteret hele verden indenfor under #JoinUs-temaet. Vi er rigtig glade for, at så mange tog imod invitationen. Jeg er enormt stolt af seertallene, som overgår vores vildeste forventninger, siger DRs hovedansvarlige for Eurovision Song Contest 2014, Executive Producer Pernille Gaardbo.
Når Eurovision Song Contest skal holdes i 2015, bliver det for 60. gang. Østrigs svar på DR, ORF, har allerede offentliggjort foreløbige datoer for de tre shows – nemlig den 12., 14. og 16. maj. Hvor det hele kommer til at foregå, og hvor mange lande, der deltager i 2015, står først klart senere på året.