Musik og kultur: Kulturminister Carina Christensens (K) store strategi, Kultur for alle, modtages med store forbehold af kunstfolk.
Kulturen skal ud til folket. Det er hovedbudskabet i kulturminister Carina Christensens nye strategi, der hedder ‘kultur for alle’, som hun har lanceret i dag.
Blandt tiltagene er en tanke om, at kunstværker skal udstilles i offentlige rum. Carina Christensen ønsker, at ‘de udlånte værker i højere grad bliver udstillet der, hvor danskerne befinder sig i hverdagen.’ Bag de ord gemmer sig følgende tanker:
– Statens Kunstfond har haft en indkøbs- og deponeringsordning, hvor de køber kunst for et antal millioner om året, og så kan offentlige institutioner låne det. De ønsker at få revideret ordningen og få åbnet for nye steder at udstille kunsten, fortæller kulturministeren til Nyhedsbureauet Newspaq.
De tanker falder dog ikke umiddelbart i god jord hos mennesker, der til daglig beskæftiger sig med kunst.
– Hils hende fra mig og sig, at det er meget fint, men at det ikke er en skid andet end stemmefiskeri. Nu skal vi give vælgerne noget for pengene, så deres skattekroner ikke hænger inde i et mørkt museum, nej hellere klaske det op på en pølsevogn eller smøre det ind i Fields. Kopier hele lortet og tryk det som lokumspapir, så kommer det virkelig ud i det offentlige rum. Hvem er det egentlig, hende Carina er?, funderer kunstmaleren og sangeren Lars H.U.G. over for Newspaq.
Han undrer sig samtidig over, at kulturministeren ikke i stedet gør noget for den kunst, der allerede lever i det offentlige rum.
– Hvis tanken er, at man vil have mere kunst ud til folket, synes jeg, det er en god idé. Men folk synes jo, at togene bliver grimme, når man har malet på dem og brokker sig over, at de ikke kan se ud ad vinduet, siger Lars H.U.G. til Newspaq.
Han har i stedet et bud på, hvad der vil være godt for kunsten i Danmark.
– Hun skulle give sine støttekroner til noget af den marginaliserede kunst, for det er der, kunsten virkelig opstår. Når hun spørger én af sine faste støtter, Frederik Preisler fra reklamebureauet Mensch, siger han, at Christiania er Danmarks største brand. Men det er hendes regering ved at lukke. Piben gik åbenbart forbi dem, da de var unge, så de har slet ikke lært, hvad kunst er, slutter Lars H.U.G. til Newspaq.
Blandt Danmarks mest anerkendte gallerier glæder de sig til at se, hvordan Carina Christensen helt præcist vil få kunsten ud ‘der hvor danskerne befinder sig i hverdagen.’
– De hænger jo for helvede ikke Asger Jorn ud til folket, det tror jeg ganske enkelt ikke på. Det er jo en storm i et glas vand og dårligt nok værd at kommentere. Men man skal ikke hidse sig op over det, for forslaget er pisseligegyldigt, siger Knud Grothe, der er indehaver af Galerie Knud Grothe, til Newspaq.
Han får prompte støtte af sin gallerikollega Bo Bjerggaaard, fra galleriet af samme navn, hvor blandt andet Per Kirkeby udstiller.
– Den kvalificerede kunst skal placeres i kunstens rum med respekt for kunsten. Den skal ikke placeres rundt om i landet i storcentre og andet. For der er ikke plads til fordybelse, og det er respektløst over for kunsten, siger Bo Bjerggaard til Newspaq.