Lancerer national handlingsplan mod langvarigt skolefravær

Antallet af elever med højt fravær i folkeskolen er steget markant, og regeringen fremlægger nu en national handlingsplan for at imødegå problemet.

I skoleåret 2023-2024 havde omkring 25.000 elever et fravær svarende til mindst 40 skoledage. Det har alvorlige konsekvenser for både børnene og deres familier.

Regeringens nye handlingsplan indeholder 22 initiativer, der skal modvirke langvarigt bekymrende fravær. Initiativerne dækker over tiltag på undervisnings-, social- og sundhedsområdet og har til formål at skabe bedre støtte og mere sammenhængende indsatser for de børn og unge, der er i risiko for at miste tilknytningen til skolen.

“Rigtig mange danskere har set udsendelserne på DR om børn, som har ufrivilligt fravær fra skolen i lange perioder. Det slider hårdt på en familie. Vi har allerede igangsat en række tiltag som skal forebygge fravær og hjælpe eleverne tilbage i skole. Men det er min vurdering, at der er behov for mere. Snart starter vi derfor forhandlinger om blandt andet specialundervisning og reglerne for sygefravær,” siger børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye.

Handlingsplanen er blevet til i samarbejde med organisationer, forskere og eksperter og udkommer i to dele. Den første del er nu offentliggjort, mens anden del forventes i 2026, når VIVE afslutter sin undersøgelse af langvarigt fravær.

I juni 2025 præsenterede en lovforberedende ekspertgruppe en række anbefalinger til ændringer i reglerne for inklusion og specialundervisning. Gruppen foreslår justeringer, der skal sikre, at flere elever kan trives i den almindelige undervisning og færre visiteres til segregerede tilbud. Et centralt punkt er at gribe tidligere og mere konsekvent ind ved bekymrende fravær, samt at skabe en bedre balance mellem individ og fællesskab.

Som led i indsatsen foreslår ekspertgruppen også en ny model for styrket håndtering af bekymrende fravær. Modellen indebærer blandt andet nye forpligtelser for skoleledere, krav om en pædagogisk-didaktisk handlingsplan ved elevens tilbagetrækning fra fællesskabet, samt øget engagement fra den kommunale PPR. Ved 15 dages fravær i et kvartal skal der desuden iværksættes fraværsundervisning for at styrke elevens tilknytning til skolen.

De 22 initiativer i handlingsplanen spænder bredt. De omfatter forslag til lovændringer for inklusion og specialundervisning, en præcisering af regler for støtte til hele klasser samt nye patientrettigheder i børne- og ungdomspsykiatrien. Der lægges også vægt på forebyggelse og tidlig indsats med lettilgængelige behandlingstilbud og bedre støtte til børn med ADHD og autisme.

Initiativerne skal samtidig styrke det almene skoleområde, blandt andet gennem flere ansatte i daginstitutioner, sænkning af klasseloftet i indskolingen, bedre mulighed for udsat skolestart og mere praktisk undervisning. En ny psykologfaglig masteruddannelse for lærere og pædagoger skal desuden bidrage til højere faglighed i arbejdet med børn i mistrivsel.

Afslutningsvis styrkes samarbejdet mellem skole, hjem og kommune. Regeringen lægger op til modeller for samarbejde, partnerskaber og mulighed for kommunalt samarbejde med Den Sociale Investeringsfond.

Børne- og undervisningsministeren vil indkalde forligskredsen til forhandlinger med udgangspunkt i ekspertgruppens anbefalinger og den samlede handlingsplan.

:NB:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Dette site anvender Akismet til at reducere spam. Læs om hvordan din kommentar bliver behandlet.