25. april 2024
Foto: Alf van Beem

Foto: Alf van Beem

Udledningen af skadelige partikler og NOx fra byens busser er reduceret med 67 procent siden 2014. 48 nye elbusser er netop sat i drift, og fem nye elhavnebusser er på vej, så københavnerne kan se frem til endnu mindre luftforurening i fremtiden.

Når de gule bybusser sætter af sted fra stoppestedet, og havnebusserne skyder vej gennem vandet, sender de markant færre skadelige partikler ud i luften end tidligere. Udledningen af skadelige partikler og NOx-gasser (såkaldte kvælstofilte), som kommer fra bussernes dieselmotorer, er nedbragt med to tredjedele på bare fire år. Samtidig er den årlige udledning af CO2 fra busserne reduceret med 30 procent, hvilket svarer til den samlede årlige CO2-udledning fra ca. 1.200 danskere.

– Luften i København skal være så ren, at man kan trække vejret frit uden at skulle bekymre sig om sit eller sine børns helbred. Derfor har vi de seneste år investeret massivt i grøn omstilling af vores kollektive trafik. Udledningen af nogle af de værste kilder til kræft- og luftvejssygdomme er nedbragt markant, men vi skal have sat endnu mere skub i udviklinger, siger overborgmester Frank Jensen (S).

Politikerne på Københavns Rådhus har foretaget en række ambitiøse investeringer på området de seneste år. Og det er altså bl.a. det, man nu ser effekten af. I 2016 satte man i samarbejde med Miljøministeriet og Frederiksberg Kommune rensningsfiltre på ca. 300 busser, så NOx og skadelige partikler opsnappes, inden de forlader udstødningen. Derudover overgik nordens travleste buslinje, 5C, til at køre på biogas i 2017, hvilket er både CO2-neutralt og forurener mindre end den traditionelle diesel. Siden 2018 har byens havnebusser også sejlet på HVO-biodiesel.

Senest har København og Frederiksberg kommuner den 8. december sat strøm til de to buslinjer 2A og 18, så buspassagererne fremover fragtes rundt på ren el. I foråret 2020 søsættes der også fem nye el-havnebusser. Frem mod 2025 er målet, at samtlige busruter i København skal omstilles til at køre el på eller andre grønne alternativer.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.