28. marts 2024

Arkivfoto: Jørgen Larsen <a href="https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/deed.en">(CC BY-SA 3.0)</a

 Arkivfoto:  Jørgen Larsen (CC BY-SA 3.0)</a
Arkivfoto: Jørgen Larsen (CC BY-SA 3.0)Søndagsavisen.

I cyklistforbundet er man imod et forbud, selvom formand Claus Bondam understreger, at man anbefaler alle at køre med cykelhjelm.

– Når vi er imod et påbud, er det, fordi vi tror, at det vil få danskerne til at lade cyklen stå, og det er vigtigere, at danskerne kommer op på cyklen, end at de bruger hjelm. Langt flere danskere dør af inaktivitet end af cykeluheld, siger Klaus Bondam til Søndagsavisen.

Ifølge trafikforsker og lektor på Aalborg Universitet Harry Larhmann er der dog ikke noget, der tyder på, at danskerne skulle stå af cyklen, hvis der blev indført et påbud.

– Vi ved simpelthen ikke, hvordan danskerne ville reagere på det. Det, vi ved, er, at langt de fleste cyklister er tvangskunder, som af forskellige årsager ikke har mulighed for at skifte transportmiddel. Derfor vil de fleste formentlig tage hjelmen på, siger han.

Også Rådet for Sikker Trafik er imod at gøre det ulovligt at cykle uden cykelhjem. De peger blandt andet på, at flere og flere allerede bruger cykelhjelm, og at færre kommer til skade.

Det bakkes op af tal fra Danmarks Statistik, der viser, at de danske skadestuer i 2015 registrerede 3.059 danskere, som var kommet til skade på cykel og havde slået hoved eller nakke. Det er et fald på 500 siden 2011.

I Sverige er det lovpligtigt for børn under 15 år at køre med cykelhjelm. Det har ifølge den svenske avis Dagens Nyheter betydet et fald på 43 procent i antallet af hovedskader.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.